2006 senesinden itibaren roket ivmesi kazanan blog alemi Internet kullanıcıları arasında hızla yayılmaya devam ederken, bu alanda yeni ihtiyaç ve buluşların şekillendirdiği yeni bir iletişim aracından bahsetmek mümkün. Kitlesel iletişim akıllarda tek bir bilgi kaynağı ve buradan hedeflere ulaşan tek yönlü bir bilgi akışının olduğu izlenimi uyandırmış olsa da yeni Internet teknolojileri ve onun şekillendirdiği 21. yüzyıl generasyonu (N-GEN) bu iletişimi tersine çevirip çift yönlü kitlesel iletişimin ve bunun dolaylı sonucu kitlesel işbirliğinin önünü açmaktan geri durmadılar. Rakamlar bu ivmeyi açık bir şekilde ortaya koyuyor, dünyada neredeyse 100 milyona ulaşan bir kitle blog tutuyor.
Kullanıcı tabanında blog başlarda modern bir günlük olarak anlaşılan basit bir hobiydi. Kimileri ben de bu alemde varım demek istercesine iddialı olabiliyor, kimileri sevgilisine, bağlı olduğu fikre ve aidiyet duyduğu şeylere adanmış bloglar açmaktan geri durmadı. Geyik muhabetleri arasında abi hala blogunu açmamışsın gibisinden şeyler duymak bile mümkün. Sonuçta deneysel bir heyecan olarak başlayan bu basit teknoloji bir çığ etkisi yaratıp bugün kullanım alanlarına baktığımız da çeşitlilik arzeden kitlesel iletişim aracına dönüşmüş durumda. Bugünkü kullanım şekilerine bakıca akla takılanlar;
- İşletmeler yeni ürün ve hizmetlerini blogosfer' lere (bloglardan oluşan küme) göre yönlendirir oldu
- Dünya bilgi üretim kapasitesi katlanarak arttı ( çığ etkisi ve sinerji)
- Yahoo group inişe geçti, kitlesel iletişimi için mail yerine blog tercih edilir oldu
- Müşterileri ile duygusal bağ kurmak isteyen firmalar bloglardan faydalandı
- Blog reklamcılığı doğdu ve ayrı bir iş kolu açıldı
- Blog aramaları, blog araçları ve blogun iyice halk tabanına inmesini sağlayacak mobil bloglama ile karşılaştık
- Bloglarda yaşanan deneyim kısa bloglama Twitter furyasına neden oldu
- Ürün ve hizmet satınalma kararları bunları inceleyen bloglara bakılarak alınır oldu
- Hiç ulaşamadığımız global bilgi gurularına bloglar aracılığıyla ulaştık ve tecrübelerinden faydalandık
- Girilen blog başına ve okunma oranlarına göre karını paylaşan içerik blogortal(blog portal) görür olduk
Kusursuz bir fırtına gibi gözüken blog etkisi aldı başını yürürken işletmeler kendilerini sorgulamaya başladılar. Genelde hep bilgi saklama ve kötü haberlerin örtbas edilmesine alışık olan kurumsal sahanın kafasında şüphe işaretleri belirdi. Biraz acaba!, biraz hadi biz donkişot olalım derken şimdi işletmelerin gerek şirket içi, gerek şirket dışı blog kullanımına sıcak baktığı ve çoğu global ölçekli şirkette uygulanır olduğunu gördük. İşletmelerde bu cazibeye tutuldu ama elbette işin pragmatik düzeyi irdelenerek.
Kurum içinde çalışanların beslediği, dışarıya kapalı tutulan şirket içi bloglar (Intranet blog) yanında şirket vizyonu ve müşteri ilişkileri açısından farklı bir payeye sahip halka açık şirket blogları olarak işletmede blog kullanımı 2 açıdan değerlendirebiliriz.
Şirket İçi BloglarKurumsal kültür ve patron tutumları gereği şirketlerde genel bir üstü kapalılık durumu herkesin malumu. Bu durum yavaş yavaş şeffaf yönetim ilkeleri ile aşılmış olsa da pratik düzlemde halen yer edinememiş olması iletişim araçlarının yetersiz kalmasına bağlıyoruz. Geçtiğimiz senelerde e-postalar üzerinden yürüyen tek yönlü iletişimin dogmatik ve statik yapısı hiç tutmadı. Çoğumuz epostalarımız arasında boğulurken bu bilgiler okunup kimi zaman okunmadan tozlu bitlerde unutuldu. Blog bunu aşmanın güzel bir yoluydu. Fakat sadece şeffaf olmanın dışında blog' ların getirdiği yenilikler de gözardı edilmemeli.
- Yenilikçi fikirleri şirketi içi blog ile toplanması
- Kurumsal iletişimin daha etkileşimli ve aidiyet duygusu uyandıracak şekilde çalışanların da dahil olduğu bir mecradan yürütülmesi
- Açık tartışma ortamları ile dahili problem ve hataların anında farkedilmesi
- Kurum vizyonu ve stratejisinin paylaşılması
- İşletmede ya da işletme birimlerinde edinilen iyi pratik ve tecrübelerin paylaşılması. Örneğin satış ekibiniz tecrübelerini ve yaşadıklarını blog üzerinden paylaşsa nasıl olurdu?
- Motivasyon ve öz güven ortamının sağlanması
Halka Açık Şirket BloglarıGeleneksel yöntemlerde işletmelerin müşterileri ile iletişim kurabileceği alanlar çok çeşitli; basın bültenleri, reklamlar, etkinlikler, e-posta, broşür ve dış ortam etkinlikleri gibi. Peki müşterinizle daha sıcak ve samimi bir iletişim kurmak için bu yöntemler yeterli mi? Elbette hayır. Bunu gören ileri görüşlü şirketler (Örneğin Sun Microsystem) samimi şirket bloglarını kullanmaya başladılar. Halka açık şirket blogları giderek artmakta ve müşteri iletişimi bir üst boyuta taşınmak üzeredir. Bu iletişim türünün getirdiği yeniliklere örnek olarak:
- Samimi müşteri iletişimi
- İlk ağızdan ve hızlı iletişim
- Reklamdan arındırılmış müşteriyi önemseyen (öz eleştiri, müşteriyi dinleme) mesaj iletimi
- Marka bilinirliği için farklı kanal
- İşletme vizyonu ve halkla ilişkiler
Halka açık şirket bloglarında 2008 sonundan itibaren önemli bir artış yaşanacağını tahmin ediyorum. Aklıma gelen kullanım alanlarına sizlerinde yorumları ile ekleyeceği şeyler olabilir bunları da büyük bir heyecan ile beklemekteyim.