Hiç şüphesiz Internet' in yaygın olduğu son 10 yıllık döneme baktığınızda
Google hegemonyası hemen hissediliyor. Arama motorlarında çıtayı çok yukarı taşıyan Google, bu alanda tek olma iddiasını ne kadar sürdürülebilir bilinmez ama bu alanda yeni yeni kıpırdanmaları da görmek mümkün.
Dikey alanlara odaklanan bu yeni başlangıç şirketleri Google'la rakip olmak yerine kendilerine yeni iş sahaları yaratacak yenilikçi fikirler ile yola çıkmışlar. Tüm Internet omurgası üzerinde genel arama prensipleri üzerinden çalışan Google, günümüz şahsına münhasır müşteri kitlesini tatmin edemiyor olacak ki her müşterinin beğenisine uygun aramayı kolaylaştıran yeni arama servisleri Internette hayat buluyor. Özellikle aramalar üzerinden yapılan profilleme ve pazarlama faaliyetlerinde fantastik iş modellerinin yakın olduğu düşünülürse arama pastası herkesin pay almak istediği kurtlar sofrasına dönüşmüş durumda. Peki alana özel arama' ı Google aramasından farklı kılan özellikler ne? Google anahtar kelimeler üzerinden herhangi bir anlam yürütmeksizin genel aramalar peşinde iken yeni arama servisleri ilgi alanına özel anlamsal ilgi kurma ya da filtreleme gibi fonksiyonları kullanıyorlar. Bazı servislerin de yavaş yavaş anlamsal (semamtic) webi kullandıkları düşünülürse işin içersine akıllı arama servisleri de yavaş yavaş giriyor.
Bugün sadece wikiler, bloglar, alışveriş sitelerinde arama yapan onlarca siteye rastlamak mümkün. Hakia gibi anlamsal aramada başı çeken şirketler yanında harita, görsel medya, video, tatil ve radyo gibi özel alanlarda arama hizmeti sunan 100'ü aşkın servis ekosistemi önemli bir rekabetin oyuncuları olma yolunda ilerliyorlar. Internet kitlesinin özelleştirme çılgınlığı arama motorlarına sıçramışken işin arka planında neler var?
Perde ArkasıArama motorları Internet kitlesini ya da yakın gelecekte tüm müşteri kitlesinin davranış ve profilleri yakalama noktasında en doğru mecra. Bugün yaptığınız her arama, ulaştığınız her sonuç aslında kişisel profil ve karakterinizden izler taşıyan önemli bir emtia.
Tüketici ile
Üretici arasındaki en hassas noktada yer alan Google bu aracılığı reklam ile süsleyip kasasını doldururken elbette bu pastaya gözdiken başkaları da olacaktır. Bugün Online reklam sektörünün milyar $ bütçeleri aştığı düşünülür ve bu rakamın geometrik artışı izlenirse arama servislerinin önemi daha da anlaşılır olacaktır. Mobil ve Internet reklamcılığında çığır açacak yeni iş modelleri arama motorları sayesinde hayat bulabilir. Arama pastasından kapılacak küçük yüzdeler bile yarın milyar dolara yaklaşan getiriler anlamına gelebilir. Arama sonuçlarından orataya çıkan Internet profili ve tüketici trendleri yakın zamanda Reklam sektörünün en önemli uğraşı alanı olacak. Google, Microsoft ve Yahoo üçgeninde yaşanan büyük savaş küçüklerin de yer kapma savaşı ile geçebilir.