Başarılı şirketler için iyi bir PR (Halkla İlişkiler) çok önemli ama
PR, reklam ve pazarlama arasındaki farkı pek az şirket sahibi /
yöneticisinin anlayabildiğini görüyoruz. Her üç bileşen ayrı ayrı
önemlidir ve birbirinden çok farklıdır. Bunlar arasındaki farkı
bilmek ve pazar araştırmaları yapmak şirketinizin büyümesinde takip
edilecek yol olacaktır.
Her üç kavramın birbirinden farkını açıklamak için önce tanımlarını
inceleyerek başlayalım.
Reklam Yapmak : Belirli bir sponsorun ikna edici mesajını, karşılığı
alınarak halka duyurmak. Bir firmanın ürünlerinin mevcut ya da
potansiyel müşterilere, halka açık şekilde sunulması ya da
desteklemek.
Pazarlamak : Şirketinizin, ürünlerinizin ya da servislerinizin,
potansiyel pazaryeri ya da müşterilerinizin dikkatlerini çekmesi
için sistematik olarak planlanan, uygulanan ya da kontrol edilen iş
aktiviteleri.
Halkla İlişkiler : Şirketin halk içinde güçlü bir imaja sahip olması
için sürüp giden aktiviteler. Halkla ilişkiler, halkın şirketi ve
ürünleri anlaması için yardımcı olur. Halkla ilişkiler, genellikle
medya-gazete, televizyon, dergiler ve internet yayınları üzerinden
gerçekleştirilir.
Bu üçü arasındaki ilişkiyi anlamak için pazarlamayı bir pasta olarak
düşünün. Reklam, pazar araştırma, medya planlama, halkla ilişkiler,
ürün fiyatlaması, dağıtım, müşteri destek, satış stratejisi ve
etkinlikler bu pastanın içindeki dilimlerdir.
Bu bileşenlerin herbiri ayrı ayrı kendi hedeflerine ulaşmak için
çalışırken, diğer yanda tüm parçalar daha büyük bir hedef için
beraberce de çalışmalıdır. Pazarlama zaman alan bir süreçtir. Bir
pazarlama planının başarılı olabilmesi için saatlerce araştırma
yapmak gerekebilir. Pazarlamayı herşey olarak düşünmek şirket ile
kullanıcılar (müşteriler) arasındaki alışverişi kolaylaştırır.
Peki, Pazarlama stratejisi içinde neden "Halkla İlişkiler" çok
önemli bir yere sahiptir. Küçük ya da büyük, tüm şirketlerin
başarısı için pazarlama kavramı çok önemli. Ama tam fonksiyonlu bir
pazarlama kampanyası çok pahalı olabilir. Bu nedenle de
kampanyanınızın başarısı açısından, halkla ilişkiler tekniklerini
anlamak ve iyi bir şekilde kullanmak hayatidir.
Ancak, halkla ilişkilerle sesinizi duyurmanız, reklam yapmamanız
anlamına gelmez. Reklam sizin kontrolünüz altında, vereceğiniz
mesajın aktarılmasıdır. Bunu kullanma aralığı, yeri ve zamanını siz
belirleyebilirsiniz.
Ekim Kılıç