Dr. Yilmaz ARGUDEN
"Hicbir sey kendi basina degerli degildir. Her seyin degeri ona disaridan, insanlar tarafindan verilir." John Barth
Yeni ekonomide yoneticilerin basarilari kârlilik yonetiminden ziyade deger yaratma yonetimindeki basarilari ile belirleniyor. Deger yaratmada basarili olabilmek icin bir taraftan yeni ihtiyaclari belirlemeye ve bunlari karsilamaya yonelik is modelleri gelistirmek, diger taraftan da kurum felsefesinin dogru ve yaygin olarak algilanmasini saglamak gerekiyor. Bu algilanmanin dogru yonetilmesiyle elde edilen degere kurumsal marka degeri deniliyor.
Bugun bir Amazon.com, Coca Cola, Nike veya GE sirketlerinin piyasa degerlerinin, varliklari veya yillik kârliliklari ile aciklanabilecek degerlerin cok uzerinde olmasinin nedeni, sadece islerini iyi yapmalari degil, ayni zamanda kurumsal marka degerini artirma konusuna duyarlilik gostermeleridir.
Bilgi, iletisim ve lojistik sistemlerindeki onemli gelismeler dunyanin kuculmesine yol aciyor. Sirketler farkli urun ve hizmetleriyle her pazardaki musteriye ulasabilmeye basliyorlar. Yeni urun gelistirme hizlari arttikca, musterilerin secim yapma firsatlari gelistikce ve yeni urun gelistirme hizlarinin artmasiyla musteriler bilgi bombardimani altinda kaldikca, en onemli pazar payi zihinlerideki pazar payi oluyor.
Basarili bir kurumsal marka degerine sahip kuruluslar, pazarlama faaliyetlerini rakiplerine gore daha az maliyetle yurutebiliyorlar; dagitim kanallari ile pazarliklarinda daha iyi sonuclar alabiliyorlar; yeni musteri edinme veya eski musterilere yeni urunler sunmada daha basarili olabiliyorlar ve rakiplerinden gelecek tehditlere karsi koyabilmek icin musterilerini kaybetmeksizin zaman kazaniyorlar. En onemli rekabet unsurunun zaman oldugu bir donemde, belki de, en onemli kazanim tehditlere cevap verecek zamanin kazanilmasidir.
Urun tanitimi, urun pazarlamasi ve urun markasindan ote bir kavram olan kurumsal markanin yaratilmasi ve yonetimi ancak planli ve disiplinli bir yaklasimla basariya ulasabiliyor. Bu gorev pazarlama departmanina devredilmemesi gereken, bizzat ust yonetim tarafindan ustlenilecek bir gorevdir. Cunku basarili bir kurumsal marka olusturmak sadece pazarlama, reklam ve halkla iliskiler faaliyetlerini degil, kurumun tum fonksiyonlarini bu hedefle yonetmekten gecer.
Ulkelerin ekonomik gelismelerinin bir gostergesi de sahip olduklari dunya markalaridir. Bugun sadece A.B.D., Almanya, Japonya degil, Taiwan, Kore ve Finlandiya sirketleri de dunya markalari yaratmaya ozen gosteriyor. Bu calismalarla sadece bugunku urunlerini pazarlamada basarili olmakla kalmiyor, ayni zamanda gelecekteki rekabet guclerini gelistirmeye de yatirim yapmis oluyorlar. Ekonomik gelismemizi hizlandirmak ve kalici hale getirebilmek icin, kurumsal marka degeri olusturmayi ve Turkiye'den de dunya markalari cikarmayi basarmaliyiz.