Büyük ölçekli işletmeler için pazarlama bam teli misali hassas ve kritik bir fonksiyondur. Pazarlama yöneticileri bu fonksiyonun önemli bir köşe taşı olarak daima yer almışlardır.
Philip Kotler'in geleneksel pazarlama kuralları makro ölçekte halen geçerliliğini yitirmemiş olsa da bu kurallar yeni ekonomi düzeninde yetersiz kalmaktadır. Web 2.0' in tarihsel gelişimine baktığımız da online topluluklar, paylaşım, katılımcı benlik oluşturma ve kolektif zeka gibi unsurlar farkında olmadan alt bir pazarlama kültürü oluşturdu. Ürün ve hizmetler online ortamlar üzerinden tartışılmaya, araştırılmaya ve paylaşılmaya başlandığından beri Internet önemli bir mecra halini aldı.
Birçoğumuz satınalma kararını bu ürünü almış diğer kişilerin Internet üzerindeki inceleme ve tecrübelerini okuduktan sonra veriyoruz. Geleneksel reklamlar artık tüketici algısında gerçek güveni oluşturmada yetersiz kalırken paylaşımcı Internet toplulukları hizmet ve ürünlere yön veriyor, katkıda bulunuyor ve acımasızca eleştirebiliyor. Bizler gerçek tüketici deneyimlerini önemsiyoruz. Online içeriğe olan müşteri güveni giderek artarken yapılan bir araştırma 2008 yılında avrupalı genç nüfusun 60% ila 70%'inin tüketim kararını almadan Internet üzerinden ürün incelemelerini değerlendireceğini öngörmekte.
Sosyal ağlar ve Internetin hızlı gelişimi de işletmelerin yakın takibinde. Türkiye açısından baktığımızda hızlı tüketim ve finans sektörü bu alana yatırım yapanlar arasında yerlerini alıyorlar. Coca-Cola, FritoLay, Ülker ve HSBC gibi saygıdeğer markalar yeni medya pazarlamasında lokomotif rolünü üstlenmekte ve farklı projeler ile müşteri algısında şimdiden farklı bir yer edindiler. Peki bu fırsatlar dünyası işletmelerin bu alana olan yatırım planlarını nasıl etkiliyecek. Öncelikli olarak bu yatırımları işletmenin stratejisine uygun olarak yönetebilecek bir insan kaynağına ihtiyaç olduğunu söyleyebilirim.
Yeni ekonomide var olmak isteyen işletmeler için pazarlamayı çok boyutlu olarak ele alacak, yeni dinamikleri değerlendirip vizyoner bakış açısı ile alternatif enstrümanları kullanabilecek
Sosyal Medya Pazarlama Yöneticileri kritik öneme sahip olacak. Halen ülkemizde profesyonel bir ünvan olarak yer almasa da kıta Amerikasında önemli bir yer edinen bu rolün sorumluluk alanına;
- İşletmenin stratejik vizyonuna uygun sosyal medya araçlarını kullanmak
- Online topluluklar ile yakın işbirliği ve ortak hareket planları oluşturmak
- Kurumsal Blog ile müşteri iletişimini güçlendirmek
- Sanal ortamlardaki aktivite ve içeriklerin takip ve raporlamasını yapmak
- Dahili ve harici kaynakların sosyal medya standartlarına uygun stratejik kullanımı ile sanal ortamlarda tutarlı kurumsal mesajı ve marka bilinirliğini tesis etmek
maddeleri örnek olarak verilebilir. Bu maddelere yenilerini de eklemek ve varolanları değiştirmek mümkün. Derinlikli ve çok boyutlu pazarlama stratejisi izlemek isteyen işletmelerin yakın zamanda bu yeni pozisyonları portföylerine eklemesi içten bile değil. Bekleyip gelişmeleri yakından takip etmeye devam edelim.