Dünyaca ünlü sosyal ağ sitesi facebook’un sahibi Mark Zuckerberg ile Türkiye’nin bu alandaki en başarılı örneği yonja.net’in sahibi Kerim Baran’ın hikayeleri hemen hemen aynı dönemde başlıyor. Myspaces ilk büyük çıkışını henüz yapmışken Markzuckerberg 2004 yılı başında kolejli ahbaplarıyla 24 saat iletişim kurabilmek için Harvard Öğrenci yurdunda Facebook’u kurdu. Aynı dönemlerde Harvard eğitimini tamamlayan ve Oraclebain & Company gibi önemli teknoloji ve danışmanlık şirketlerinde çalışan ancak girişim aşkıyla yanıp tutuşan Kerim Baran yeni tütmeye başlayan sosyal ağ potansiyelini erken kokla**** Yonja.com’u kurdu.
19 yaşında bir yeni yetmenin kolej arkadaşlarıyla bilgi ve görüş paylaşımı için açtığı Facebook, bugün 3 milyon üyeye ulaşan devasa bir sosyal ağa dönüştü. Bugün ABD’de tüm internet trafiğinin yüzde 1’ini oluşturuyor. Şimdi 22 yaşında olan Mark Zuckerberg devleri karşısına alarak önce Viacom’un 750 milyon Dolar’lık satın alma teklifini sonra da Yahoo’nun 1 milyar Dolar’lık teklifini elinin tersiyle itti. Bu davranış aslında bir kolej çocuğunun aşın kibirliliğinden kaynaklanmıyor. Sadece Zuckerberg’in gelecekte büyüme potansiyeli olan bir işi yönettiğinin farkında olduğunu bizlere gösteriyor.
Geçen aylarda bir internet bloğunda yayınlanan Yahoo’nun Facebook’u değerlendirme raporu, Facebook gibi sosyal ağ sitelerinin gelecek potansiyelleri üzerinde önemli ipuçlarını sergiledi. Bu rapora göre, Facebook 2010’da 48 milyon üyeye ulaşacak ve yılda 969 milyon Dolar gelir üretme kapasitesine sahip olacak.
Kerim Baran Yonja.com’u ise, kısa sürede üye sayısını katla**** arttırdı. Eğer Yonja bir şehir olsaydı 4 milyonun üzerinde nüfusuyla Türkiye’nin 3. büyük şehri olurdu. Bu potansiyelin 40 milyon Dolar olan internet reklam harcamaları pastasından hatırı sayılır bir dilimi kendine çekmesini sağladığını söylüyor genç girişimci. Baran, Türkiye’de faaliyet gösteren uluslararası 100 büyük markanın sitesine reklam verdiğini ve her geçen sene Yonja.com’un yüzde 100 üzerinde büyüme oranı yakaladığını belirtiyor. Baran yakın gelecekte başarılı sosyal ağ sitelerinin Türkiye’de bu oranları devam ettireceği görüşünde.
Gençlerin Yeni İnternet Mekânları Bu değerlendirmelerin ne kadar gerçekçi olduğunu zaman gösterecek. Ancak gerçek şu ki sosyal ağ siteleri yeni tüketici kuşağının kendini internette ifade etmesinin ilk yöntemi olarak dikkat çekiyor. Bu açıdan sosyal ağ siteleri fikir sahibi genç girişimciler için yeni bir girişim modeli olarak yükselirken, bir yandan da yeni nesil tüketiciye kendini göstermek isteyen büyük firmaların ilgisini çekiyor. Facebook tarzı sosyal ağların üyelerinin ezici çoğunluğu 15 ile 25 yaş grubu arasında. Araştırma şirketi Forrester Research’ün araştırması, ABD’deki genç kitlenin zamanlarının çoğunu sosyal ağ sitelerinde geçirdiğini ortaya koyuyor. Bu araştırmaya göre 12-17 yaş arasındaki kitlenin yüzde 51’i 17-22 yaş arası kitlenin yüzde 70’i sosyal ağ sitelerinin aktif kullanıcıları.
Bu da sosyal ağ sitelerinin reklam ve pazarlama potansiyelini artıran bir unsur. İnternet pazarlamacılığı danışmanlık şirketi Emarketer’ın araştırmasına göre, 2006’da ABD’de 360 milyon Dolar olan sosyal ağ siteleri reklam harcamalarının 2007’de 900 milyon Dolar’a çıkmasını bekliyor. Emarketer’a göre, bu büyüklüğün 600 milyon dolarını MySpace ve Facebook tek başına gerçekleştirecek. Emarketer’ın 2011 öngörüsü ise 2,5 milyar Dolar.
Bu rakamlar toplam internet reklam pastasının henüz çok küçük bir kısmını luşturuyor. Ancak uzmanlar gelecekte daha çok firmanın sosyal ağ siteleri üyelerine ulaşmak için reklam harcamaları yapacağını öngörüyor.
Kaynak: Tukishtime Dergisi