Online olarak ürün ve hizmet satmak bazen sağduyunuzu kullanmak kadar kolay olabilir. Sıkça ziyaret edilen bazı Web sitelerine bir baktığınızda, kitapların ve müziğin online ticarete olumlu bir etki yapıyor olduğunu kolayca anlarsınız.
Peki bunun aksine, patlayıcı madde satan kaç tane Web sitesi bulabilirsiniz? (birkaç tane bulduysanız, bu durum ülkenin yasalarında bir sorun olduğunu gösterir.)
Başarılı bir online satış, ne sattığınıza, nasıl sattığınıza, kimlere sattığınıza ve rakiplerinizin kim olduğuna bağlıdır. E-ticaret'e geçmeyi düşünüyorsanız, bu satış yöntemine ne kadar uygun olduğunuzu anlamak için aşağıdaki soruları gözden geçirin.
Ne satıyorsunuz?İlk adım olarak, sattığınız ürünün veya hizmetin online olarak "satılan" ürünlerin özelliklerine uyup uymadığını belirleyin. Kataloglar ve doğrudan ulaşan diğer kanallar yoluyla satılan ürünler genellikle Web'e elverişlidir. Seyahat planlama gibi bazı hizmetler de online Satış için oldukça uygundur. Aşağıdaki liste, genel ürün kategorilerini ve online olarak iyi satıp satmadıklarını göstermektedir.
Online olarak iyi sattıkları kanıtlanmış olanlar:
- Ticari mal (CD'ler, kitaplar)
- Meraklılarına hitap eden ürünler (aşçılık malzemeleri, spor ürünleri)
- Ürünün incelenemediği hizmetler (seyahat hizmetleri, online alışveriş)
- Sık sık satın alınan öğeler (yedek parçalar, büro malzemeleri)
- Teknolojik ürünler (yazılım, bilgisayar)
- Zor bulunan öğeler (baskısı tükenmiş yayınlar, nadir bulunan pullar)
Online olarak zor satılanlar:
- Nakliyesi zor olan ürünler (mobilya)
- Bölgesel pazara yönelik hizmetler (saç bakım merkezleri)
- Yasal olarak satılması zor olan ürünler (patlayıcılar)
- Önceden denenmesi, prova edilmesi gereken ürünler (elbiseler)
- Uygulamalı yardım gerektiren öğeler (gelinlik kıyafetleri)
Müşterileriniz Internet'ten yararlanıyor mu?E-ticaret konusunda en önemli noktalardan biri de, hedef kitlenin satmayı planladığınız türden ürün ve hizmetleri satın almak için Internet'i kullanıyor olup olmadığıdır. Teknik olarak uygun bir müşteri tabanına hizmet etme, online ticaretin şirketinize yararlı olabileceğine ilişkin iyi bir ipucudur.
Ayrıca, bölgesel olarak satış yapıyorsanız, ancak ürünleriniz tüm kesimler için cazip gelebilecek bir özelliğe sahipse, işinizi geliştirmede e-ticaret iyi bir yol olabilir. Son olarak, istemcileriniz hareketli, yoğun bir hayat yaşıyorsa, online alışverişin zamandan tasarruf sağlayan özelliği onlara çekici gelebilir. Öncelikle, bilgisayarları pek kullanmayan, bölgesel bir kitleye satış yapıyorsanız, müşterileri online olmaya ikna etmek için gereken çaba sağlayacağınız kazanca değmeyebilir.
Rakipleriniz Internet'i kullanıyor mu?Online olarak fazla rakibinizin olması, ürünlerinizin ve hizmetlerinizin e-ticaret'e oldukça uygun olduğunun bir işaretidir. Ayrıca, yapılması gereken acil bir şeyi de gösterir: Sitenizi farklı bir hale getirmek.
Dolaylı veya doğrudan rakibiniz konumunda olanların sitelerini gözden geçirip, müşterinin gözündeki değerinizi arttıracak biçimde onlardan farklı bir site oluşturarak benzersiz bir hizmet sunun. Örneğin, online olarak çocuk oyuncakları satmak istiyorsanız, ülke çapında mağaza zinciri bulunan satıcıların e-ticaret uygulamaları ile rekabet etmekte zorlanabilirsiniz. Arzın az olduğu bir alanı hedef alarak (eğitimde kullanılan oyuncaklar, roman karakterleri ile ilgili oyuncaklar vb.) daha başarılı bir şekilde rekabet edebilirsiniz.
Rakipleriniz Internet'i kullanmıyorsa, niçin kullanmadıklarını kendi kendinize sorun. Bu, yararlanabileceğiniz yeni bir alan olabilir. Veya tersine, onların ortada gözükmemesi, sizin de bu alandan uzak durmanız gerektiğinin bir işareti olabilir. Müşterilerin ürününüzü Web kanalıyla satın alacağından yine de eminseniz, bu inancınızı pazar araştırmaları ile destekleyin. Müşterilerin online alışkanlıkları hakkında onlardan bilgi alın veya Internet'in endüstrinizi nasıl etkilediğini araştırması için ticari birliğinize başvurun.
E-ticaret'i hayata geçirebilir misiniz?Her yeni dağıtım kanalında olduğu gibi, gereken düzeyde hizmet ve destek sağlayabilmek için, şirket kaynaklarınızın bir kısmını e-ticaret'e ayırmanız gerekecektir. Web üzerinden gelen ek işleri karşılamanın yanında, sitenizin gerektiği gibi çalışmasını sağlayacak görevleri de yerine getirmeniz gerekecektir:
- Giden müşteri iletişimini yönetme
- Müşteri anketleri uygulama
- Site içeriğini güncelleme
- Nakliye yöntemlerini ve seçeneklerini ayarlama
- Sitenin düzenli olarak bakımını yapma
- Site güvenliğini sağlama ve sürdürme
Online satış kanalınızdan en iyi verimi alabilmeniz için, sitenizi oluşturmadan önce personeliniz arasında bu görevlerle ilgili olarak bir görev bölümü ve bu görevlerin yerine getirilmesini sağlayacak bir plan yapın.
Kaynak: Microsoft Girişim