Isletiliyoruz!
Murat Saylan
Isletmenin temel amaci kar etmektir. Kar etmek icin isletmeye "girenlerin degeri" ile "cikanlarin degeri" arasinda pozitif bir fark olusmasi gerekir. Sirketler karliliklarini artirmak icin verimliliklerini ve buyukluklerini artirmak isterler. Bu
sebeple is akis sureclerini surekli iyilestirirler.
Acaba oyle mi? Isler ve isletmeler yukarida idealize edildigi gibi toz pembe mi?
Her isletme yoneticiler tarafindan idare edilir. Yoneticilerin cogu statukocu ve uygulamacidir. Murphy'den arakladiklari "isliyorsa
dokunma" felsefesiyle isletmelerini yonetirler. Bu tip yoneticiler,
yenilikleri onerecek veya yeniliklere ayak uyduracak takatlarinin
olmadigini dusunurler. Universiteden veya babadan kalma yontemlerle
isletmelerini yonetmeye calisirlar. Kisacasi bu tip yoneticiler,
firmalarini degil, patronlarini ve/veya kendilerini isletirler.
"Bugune kadar boyle yonettim, bundan sonra da boyle yonetirim" anlayisi yoneticinin sonudur.
Organizasyonel yapilanmada; gorev dagilimi ve uzmanlasma esastir.
Planlama yapmak sarttir. Islerin duzenli yuruyebilmesi icin,
departmanlar uzerlerine dusen gorevleri layikiyla yerine getirmek
zorundadirlar. Bu sebeple, gerekiyorsa yoneticiler de yeniden
yapilandirilmalidir, gelisimleri icin olanaklar yaratilmalidir.
Bir kurulusun hedeflerine ulasmada dort onemli ayak; planlama,
organize olma, yonetme ve kontroldur. Bunu gerceklestirecek
yoneticilerin teknik bilgilerinin yani sira, insani iliskileri ve
projeleri total olarak kavrama yeteneklerinin ust seviyede olmasi
gerekir.
Basarili bir yonetici; isi, musterileri, calisanlari ve sirketin
bilgi birikimini yonetmekle yukumludur. Yoneticilerimizden
beklenenler sunlar olmalidir;
• Bilgi birikimini surekli yenilemek
• Vizyon ve strateji gelistirmek
• Yonetim becerilerini gelistirmek
• Krize karsi hazirlikli olmak
• Kurumsallik bilincini ozumsemek ve yerlestirmek
• Basarili takim kurmak ve yonetmek
Yoneticilerin, is akis sureclerini surekli iyilestirmeye ihtiyaclari
vardir. Sartlara gore, isletmelerini yeniden yapilandirmalari
sarttir. Ayni seyleri yaparak farkli sonuclara ulasilamayacagina
gore sonuclar iyilestirilmek isteniyorsa, yetersiz sonucu saglayan
surecleri iyilestirmek gerekir. Surekli yapilan kucuk kucuk
gelismeler ve iyilestirmeler belirli bir sure sonra buyuk bir
kazanca donusur. Yani "damlaya damlaya gol olur". Verimlilik olur.
Ogrenen organisazyon olur. Kurumsallasma olur.
Peki iyi bir yonetici, isletmesini hangi parametrelerle yeniden
yapilandirmalidir?
Yeniden yapilanma icin konvansiyonel parametreler; verimlilik,
teknoloji, kalite, hiz, karlilik, hiyerarsi ..vb olcutlerdir. Oysa
ki, yeniden yapilanmada, temel alinmasi gereken parametre
pazarlamadir. Isletmeler, pazarlama faaliyetlerini odak alarak
yapilanmalidirlar.
Bir yonetici, kurumsal ve/veya urunsel markalarini sonuc olarak
gormelidir. Markalarinin satis ve deger performanslari ile
isletmesinin basarisini olcumlemelidir.
Bir sirket, marka veya markalarini surekli canli tutmak zorundadir.
Markayi canli tutmak, vucuttaki kani surekli yenileyerek
dolastirmaya benzetilebilir. Bu bir dongudur. Pazarlama bu donguye
hizmet eder.
Pazarlamanin gorevi markayi canli tutmak ve buyutmektir. Yani, bir
isletmenin kalbi "pazarlama", kani "marka"dir.
Isletmesine pazarlama ve marka cephelerinden bakmayan her yonetici,
isletmesini, ustunu ve kendisini isletiyor demektir.