Eğer son yıllara dijital trendleri yakından takip ediyorsanız, kitlesel destek nam-ı diğer “crowdfunding” fikrinin çok hızlı bir şekilde büyüdüğünü de görmüşsünüzdür.
Akıllı saatler, mobil uygulamalar, reklam kampanyaları ve Google Glass uygulaması gibi bir çok farklı alandan fikir kitlesel destekle test edildi ve fonlandı.Peki kitlesel destek nasıl bu günlere geldi?
Kitlesel destek modeli internetle birlikte doğan trendlerden değil. Kitlelerin biraraya gelerek, maddi manevi desteklerle inandıkları bir fikri hayata geçirmesi sanıldığı kadar inovatif bir model değil. 1713#8242;e kadar geri gidersek, şair Alexander Pope’un benzer bir modelle Homeros’un İlyada’sını Yunanca’dan İngilizce’ye çevirme girişimlerine şahit olacağız. Ya da Amerika’daki ünlü Özgürlük Heykeli’nin tarihine bakarsak yine aynı modelin izlerini görüyoruz. Komite heykelin kaidesi için yeterli miktarı toplayamayınca, bugünküne çok benzer bir kitlesel destek kampanyası başlatarak fon toplamış.
Zamanı hızla ileriye sarıp, İngiliz rock grubu Marillion’ın 1997 yılındaki Amerika turunun bazı ekonomik nedenlerden dolayı iptal edilmesi grubun fanları arasında büyük yankı uyandırdı. Internetten bu durumu yayan grup hayranları, grup için bağış toplamaya başladı. Bu olayın sonunda 60,000 dolar toplanması aynı amaca sahip olan kitlelerin internet sayesinde ciddi bir etki yaratabileceğini bir kez daha göstermiş oldu.
Kitlesel Desteğin Yükselişi
Bu gelişmeleri takip eden yıllarda, bu fikre inanan bazı platformlar kitlesel desteği internetin de nimetleriyle tam anlamıyla hayata geçirmeye başladı. İlk başta tek tip modelleri görebildiğimiz bu siteler, zaman içinde çoğalarak çok farklı taleplere ve ihtiyaçlara da hitap eder oldu. Ödül sistemiyle projeleri hayata geçiren, ortaklık veren, ödünç vermek üzerine kurulan, mikrofinans özelliği taşıyan vb. Çok farklı amaçları olan bu modellerin hepsi aynı düşünce üzerine dayanıyor: “Kitlesel Destek”
Şu an dünyada 600#8242;ün üzerinde kitlesek destek platformu bulunuyor!