TechCrunch' ın geçen hafta açıkladığı flash habere göre,
SalesForce ve
Google arasındaki işbirliğine dair bilgiler edinmiştik. Pazartesi günü itibariyle resmi kanallardan yapılan açıklamalar SalesForce'un Google ile sıkı bir entegrasyona gittiği haberini aldık. Bu entegrasyon kapsamında
Google Doküman, Takvim, Gmail ve GTalk hizmetleri artık SalesForce' un kurumsal platform uygulamaları içinden kullanılabilecek. SalesForce' un 1 milyonu aşkın müşterisi ve kullanıcı portfoyü düşünülecek olursa, bu her iki taraf için harika bir evlilik anlamına geliyor.
Platform Servisleri ve
SaaS mimarisi ile dünyadaki en yaygın kullanıcı kitlesi ve hatırı sayılır bir ünvana sahip
SalesForce için bu işbirliği; yeni müşteri fırsatları ve hizmet ağını genişletmek için bulunmaz bir fırsat. Artık SalesForce kullanıcıları iyi bir eposta aracına (
GMail), anlık mesajlaşma aracı
GTalk'a, dokümanlarını yönetebileceği
Google Docs' a ve bunların yanında iyi bir takvim uygulaması
Google Calendar' a sahipler.
Bu yazıda SalesForce' un kazanımlarını bir yana bırakıp bu anlaşmanın perde arkasında Google' un stratejisini biraz daha irdelemek istiyorum.
Savaş ArenasıBugün Internet' in büyük oyuncularına baktığımızda verilen en büyük savaş
SaaS ve
PaaS sahasında yaşanmakta. Geçmişte masaüstü sistemlerde yaşanan kıyasıya rekabet Internet temelli servis ve platform uygulamalarına doğru bir yönelim gösteriyor. Masaüstü sistemlerin rakipsiz lideri Microsoft' un bile bu dalganın gerisinde kalmamak adına ürün ve yayılım stratejisini web ortamına taşıması hiç şüphesiz bir zorunluluktan ileri geliyor.
Live hizmetleri ve
Office Live açılımı hep bu stratejinin uzantısı niteliğinde adımlar olarak görülülebilir. Peki yaşanan bu devrim büyük aktörler için ne anlama geliyor, gelecekte var olmanın yolları nereden geçiyor?
PaaS (Platform as a Service): Servis platformu olarak çevirebileceğimiz bu kavram son zamanların en sıcak konusu. Arama motoru Google' ın online hizmet ve platformlara olan yatırımı,
Amazon'un ana iş sahası online kitap satışı iken platform servislerine yatırım yapması ve bunların arkasından Microsoft' un kuvvetli adımları bu arenada verilen
PaaS savaşının son perdesini sahneye koymuş durumda.
SaaS ile başlayan evrimsel dönüşüm bugün PaaS ile devam etmekte. Öncelikle bu 2 terimi kısaca açalım.
SaaS Nedir?Şuan kullandığınız Office, Muhasebe ve CRM gibi masaüstü sistemler satın alınıp ilelebet sizin kullanımınız için elinizin altında hazır olan paket programlar. Web' e olan hızlı kayış ile birlikte On Demand servislerin Web' e taşındığına şahit olduk. Müşteri artık ihtiyacı olduğu an hizmet ya da program desteğini 3. parti hizmet sağlayıcılardan satın alabilmekte. Gerek hizmetin sağlanması, gerek hizmetin işletme yönü (hosting, operasyonel maliyet ve donanım hizmetleri) tamamen SaaS Servis sağlayıcılar tarafından sunulmakta. Bu şu demek; müşteri olarak işletme ve operasyonel maliyetlerden kurtulmak ve sadece ihtiyacınız kadar olanı için düşük maliyetli kaliteli hizmet almak. Hazır paket bir programa yapılan yatırımın toplam sahip olma maliyetini (TCO) düşünürsek; bu şemsiyenin altında sabit ve esneklik açısından zayıf bir programla yola devam etmek ve olası ihtiyaçların değişmesi noktasında farklı bir paket programa yapılacak geçiş maliyetlerinin yüksek olması gibi nedenlerden ötürü bu yatırım modelinin çöpe gideceğini söylemek mümkün. Rekabetin ve iş kurallarının hız kazandığı yeni ekonomik düzende çevikliğin kurumlar için vazgeçilmez bir hayatta kalma stratejisi olduğunu düşünebiliriz.
PaaS Nedir?SaaS' ın yavaş yavaş yangınlık kazanması, bileşik kaplar teorisinin Internete hakim olması ile birlikte Hizmet ve Servis üretim aşamalarında bir değişim rüzgarı esmeye başladı. Şu ana kadar ve halen de devam etmekte olan geleneksel servis üretme süreci; kurumların kendi yatırım ve altyapıları üzerinden uygulama geliştirmesi üzerine bina edilmiş durumda. Bu süreçte donanımsal altyapı, uygulama geliştirme mimarisi, sürüm yönetimi, bileşen geliştirme ve entegrasyon altyapılarına varıncaya kadar önemli bir yatırım maliyeti yatmakta. İşin sürdürülebilirlik ve kapasite planlaması gibi uzun vadeli problemlerini düşünecek olursak PaaS' ın çıkış noktasını anlamak mümkün. SaaS On Demand servis sunarken, PaaS ise müşterilere kendi servislerini geliştirebileceğini platform hizmetini sunuyor. PaaS Tedarikçileri servis üretimi, sürdürümü, servis entegrasyonu ve işletmesini içine alan hizmetleri üstlenerek, müşterilerin bu platformlar üzerinde kendi servislerini düşük maliyetle üretmesi fikrine dayanan yeni bir iş modelini hayata geçirmekteler. Bugün Google App Engine, Yahoo Pipes, Amazon S3 ve SalesForce' un Force.com platformları PaaS alanındaki öncü hareketler olarak gözükmekte. Bungee ve CogHead gibi yeni başlangıçlar da dikkate değer eforlar olarak göze çarpmakta.
Organize Kurumsal Servis Ağı StratejisiSektörün büyük oyuncuları PaaS ve SaaS alanındaki stratejilerine çeşitli taktiksel hamleler ile yön verirken bu alanda Google ve Amazon başı çekmekte. İşletme 2.0' ın gurularından Hinchcliffe' in aşağıdaki karşılaştırması da buna en iyi örnek.
Google ve SalesForce birlikteliği Google' un özellikle kurumsal servis entegrasyonu alanındaki en büyük hamlelerinden birisi. Halen 41.000 düzeyinde kurumsal müşterisi olan Google için, bu hamle hiç şüphesiz CRM alanında önemli faaliyetler gösteren Microsoft ve Oracle için ürkütücü bir gerçek. Her ne kadar Google' un CRM alanında direk bir açılımı olmasa da SalesForce üzerinden Google' un kurumsal yayılımının artacak olması Google adına önemli bir avantaj. Yakın zamanda piyasa aktörleri arasında yaşanacak entegrasyon ve evlilikler ile kurumsal servis ağlarına doğru bir geçişin yaşanacağını ve servis örülü organize yapıların oluşacağına kesin gözüyle bakabiliriz. Özellikle yakın zamanda sözü edilen Web İşletim sistemi (WebOS) ve Web Yönelimli Mimari (WOA) gibi kavramlar ile birlikte servislerin hükümranlığı ile karşı karşıya kalabiliriz. Büyük aktörler için SaaS ve PaaS alanında atılacak her adım dikkatle atılmalı iken kimilerinin koşuyu geriden takip etmesi önemli bir dezavantaj olabilir. Organize Kurumsal Servis Ağı stratejisi servis tedarikçilerinin sağladıkları hizmetlerin kalitesi ve entegrasyon yetenekleri ile servis tüketicilerine esnek, düşük maliyetli ve zengin bir hizmet sunmasından geçiyor. Internet altyapılarındaki önemli genişlemeler, ivmelenen online müşteri kitlesi ve entegre işletme modelleri mevcut iş modellerini temelinden sarsacak önemli bir kaldıraç görevi görüyor. Arşimedin kaldıracı gibi Servis temelli yaklaşımlar teknolojik boyutun ötesinde işletme modellerine yeni yaklaşımları şimdiden getirmiş durumda. Bu büyük stratejinin perde arkasına ilişkin;
- Servis ailesini zenginleştirip, entegrasyon yeteneklerini artırmak
- Kurumsal iş birlirliği ile servis ekosistemini genişletmek ve yayılım göstermek
- Tamamlayıcı destek hizmetleri ile taktiksel hamleler ile piyasa tepkisini ölçümlemek
- Servis ve Platform maliyetlerini mümkün olan en düşük seviyeye çekecek teknolojik ve operasyonel eş güdümü sağlayıp rekabetçi olmak
- Geliştirilen servislerin birbiri ile entegre ve tutarlı olması için açık standartlara oynamak
Global Servis Ağı Servis ağlarında eksik gördüğünüz noktalar ve eklemeleriniz için yorumlarınızı bekliyorum.
Not : Yazıda bulunan resim ve linkler için sitemi ziyaret edebilirsiniz