Şirketlere Krizde 5 Öneri - Koniks.com

Koniks.com
Kullanıcı adı:
Şifre:
Şifremi hatırla


    Ana Sayfa          Forumlar          Arama          Yardım           Kayıt Ol

Şirketlere Krizde 5 Öneri


dt_turan
Girişimci Editör

Toplam 544 yazı
21/04/2009 :  12:53:36 Bu yazıdan alıntı yaparak yorum yaz Alıntı


Amerika'ya dair ilk büyük şaşkınlığımı ev arkadaşım Pako bilgisayar malzemeleri almak için Best Buya gidelim dediğinde yaşamıştım.

Yıl 1996.
Boston'da yüksek lisans öğrencisiyim.
Ben basit bir bilgisayar satış mağazası beklerken karşımda futbol sahası büyüklüğünde sadece elektronik malzemeler satan bir tekno-market.
Şaşkınlıktan küçük dilimi yutacak gibi oldum.
Neredeyse tüm günümü o gün Best Buy'da geçirdim.
O tarihte Türkiye'de bırakın o büyüklükte bir tekno-marketi, elektronik eşya satan bir mağaza konsepti bile yok.
Oysa bugün elektronik malzeme satan mağaza zincirleri Türkiye'de perakendeciliğin belkemiğini oluşturuyor.

Geçen hafta tekno-market pazarının en büyük oyuncusu Teknosa Genel Müdürü Mehmet Nane ile kriz döneminde satışlar üzerine hayli ilginç bir sohbetimiz oldu.
Ben sohbete Amerika'da yaşadığım bu şaşkınlığı anlatarak başlayınca Nane, Sizin durumunuz yine iyi, biz 2000 yılında benzer bir şaşkınlığı rahmetli Sakıp Bey'i ikna ederken yaşadık dedi.
Meğer Sakıp Bey Amerika'da gördüğü futbol sahası büyüklüğündeki tekno-marketlerin Türkiye için fazla olacağını düşünüyormuş.
Bu yüzden ilk Teknosa mağazası açılırken ikna edilmesi epey zaman almış.
Oysa 9 yıl gibi kısa bir sürede 1 milyar dolar ciroya ulaşan Teknosa sadece 2008 yılında 4 futbol sahası büyüklüğünde mağaza açılışı yaptı.
Şimdiden 60 şehre ulaştı. 2010 hedefi 81 şehir.
Rahmetli Sakıp Sabancı bu günleri görse herhalde benim Amerika'da yaşadığım şaşkınlıktan daha fazlasını yaşardı.
Çünkü artık Türkiye'nin dört bir tarafında futbol sahası büyüklüğünde tekno-marketler var.
Çünkü artık teknoloji en az su-ekmek-peynir-domates kadar gündelik yaşamımızın parçası. Bu yüzden tıpkı süpermarketler gibi birbiri ardına tekno-marketler açılıyor.

Teknosa'nın yanı sıra Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği Başkanlığı da yapan Nane, Teknosa'da full time olarak, ayda 5 milyon müşteriye sahip olduklarını belirtti.
Ayda 5 milyon müşteri yılda 60 milyon yapar. Yaklaşık Türkiye nüfusu kadar ziyaretçi bizim mağazalarımızdan içeri giriyor dedi.
Peki bu müşteriler krizden nasıl etkilendi?
Nane, Synovate'e yaptırdığı bir araştırmayla cevap verdi.
Soru şu: Krizde tüketici nasıl davranır?
Cevap: Karamsar.
Bundan sonra tüketiciler bütün satın alma kararlarını büyük bir dikkatle yapacak, ellerinden geldiğince akılcı davranarak kendilerini korumak isteyecekler.
Yani arzular ertelenecek…
Plansız (impulse buying) ve pahalı alışverişler azalacak.
Tüketiciler daha az sayıda, daha ucuz ürüne yönelecek…
Fakat kendilerini ödüllendirmeye de ihtiyaç duyacak.

O halde şirketler krizde ne yapmalı?

1- Tüketiciye suçluluk duygusunu yenmesi için iyi nedenler sunmalı.
2- Faydayı ön plana çıkarmalı.
3- Ait olma motivasyonuna cevap vermeli.
4- Müşteriyi her zamankinden daha çok anlamaya çalışmalı.
5- Tüketicinin öncelikle güven arayışında olduğunu unutmamalı.
Elbette bu araştırma ve sonuçlarını her şirket kendi müşteri profiline göre yorumlayabilir. Fakat Nane şu kriz döneminde tüm şirketlerin dikkat etmesi gereken bir özelliğe dikkat çekti.

Ne yapıp edin müşterinizde yaptığı alışverişle ödüllenmiş duygusu yaratın. Plansız alışveriş (impulse buying) artık zor, müşterinizi özendirin (stimulate).
Teknosa bu yüzden yılın her ayı müşteriyi harekete geçirecek bir kampanya hazırlıyormuş. Eğer o ay yılbaşı-bayram-anneler-babalar-sevgililer günüyse mesele yok, değilse müşteriyi harekete geçirecek yaratıcı kampanyalar üretiliyormuş.
Ha bu arada ekonomik krizin en şiddetli hissedildiği ekim-kasım-aralık döneminde insert vasıtasıyla bilgi sahibi olanların oranı yüzde 73'e yükselmiş.
Kampanya ilanları ve gazete içlerine konan insert'ler kriz döneminde en etkili reklam mecraı olmuş.
Krizi fırsata çevirmek isteyenlere duyurulur.

Eyüp CAN / REFERANS GAZETESİ

Yerleşim : Türkiye / İstanbul  |  Meslek : Bilgisayar-Bilişim
cooperada
Yeni Üye

Toplam 82 yazı
24/01/2011 :  09:24:52 Yazarın websitesine git Website   Alıntı
İnsertlerin hep yararı olur ancak; Asıl önemli olan eski müşteriyi kaybetmeden elde tutabilmek. Yenisini elde etmenin zaten kampanya, reklam, bundle pazarlama....vs çalışmaları olduğunu biliyoruz. Ayrıca elektronik ortamda pazarlamada çok etkili. Aynı firma teknosa elektronik ortamdaki satışlarda çok başarılı değil. Burda karar vermek daha önemli diğer büyüklerin amacı büyük mağaza larına müşteriyi çekerek o anda satış yapmak. Ancak teknosa küçük küçük şubelerle herkese ulaşiyim bir yanda internetten satiyim diyerek karmaşada kalıyor. Bunu ters düşürecek durumsa BİMEKS dir o kadar küçük şubeleri olmasına rağmen satışları daha başarılıdır. Sonuçta kriz özellikle lüks tüketim ürünlerini etkiledi. Ancak bu etki büyük yoğunlukta olmadı. Pazarlamanın etik gibi görünen ama etik olmayan oyunlarıyla gene müşteri avlayabiliyor. Örneğin bayanların kullandığı kozmetik ürünleri son yıllarda kalitede kayba uğradı. Bunu umursayan yok. Türk piyasasında satılan birçok cep telefonu 2011 tasarısında belirtildiği gibi SAR sayısındaki limitten fazla. (bilinen markalar). Bunlarda kampanyalara dahil edilmesi ve müşterilerin bilinçlendirilmesi için çok önemli. Ancak her nerede olursa olsun halkımız önce gözüne hitap edene bakıyor. Buna alışan pazarlama dünyasıda bilinçli pazarlama ile bilinçli tüketiciyi yönlendirmek yerine insertlerle, geçici süreli %70 i kampanyaya dahil edilmeyen ürünlerle karşımıza çıkıyor.

Yerleşim : Türkiye / İstanbul  |  Meslek : Danışmanlık
knsderin
Yeni Üye

Toplam 39 yazı
15/12/2018 :  15:49:57  Alıntı
Teşekkürler güzel bir yazı olmuş, emeğinize sağlık.

Yerleşim : Türkiye / Ankara
luckxor
Yeni Üye

Toplam 73 yazı
15/03/2019 :  15:29:04  Alıntı


Güzel bir yazı ta 10 sene öncesinden. Ne yazık ki 10 sene sonra çok daha etkili bir ekonomik krizin içindeyiz. Burada yine aynı öneriler geçerli ama en önemlisi tüketici güven arayışı. Herhalde hiç bir dönemde bu kadar düşmemiştir bu güven.

Yerleşim : Türkiye / İstanbul  |  Meslek : Serbest meslek
 

Mesaj gönderebilmek için öncelikle giriş yapmış olmanız gerekmektedir.

Henüz kayıt yaptırmadıysanız buradan üye olabilirsiniz.

Üye olarak:

  • Yeni yazılar gönderebilir,
  • Varolan yazılara yorum yapabilir,
  • Arkadaşlarım, favorilerim, kişisel mesajlaşma, haber merkezi, dosya merkezi, online üyeler gibi pek çok yardımcı araçlardan yararlanabilirsiniz.

» Hemen üye olmak için tıklayınız.


 

2.48 saniye.
13:02:36, 19 Nisan 2024, Cuma

Buradaki yazılar, yazarlarının ve Koniks.com®'un izni olmaksızın hiçbir yazılı, görsel yada sesli yayın organında yayınlanamaz. Eğitim amacı dışında, herhangi bir şekilde çoğaltılması yasaktır. Eğitim amaçlı çoğaltıldığı durumlarda, yazarla ilgili bilgilerin ve URL'nin belirtilmesi zorunludur.

Bu web sitesi bilgilendirme amacıyla iyi niyetle, amatör bir ruhla hazırlanmıştır ve yer alan her türlü bilgi genel nitelikte olup, doğruluğu, eksiksiz olması, güvenilirliği, yeterliliği ve güncelliği hiçbir surette sitemiz tarafından garanti ve taahhüt edilmemektedir. Yer alan görüş ve yorumlar tamamen Koniks.com üyelerinin kişisel görüşlerini yansıtmaktadır. Sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak iş kurma/yatırım kararı verilmesi, beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir ve söz konusu bilgilere dayanılarak alınacak kararların neticesinde oluşabilecek yanlışlık veya zararlardan Koniks.com sorumlu tutulamaz.

© 2000-2024 Koniks.com İletişim   ||   Kullanım Şartları   |   Kurallar   |   Sitenin Kullanımı   |   Gizlilik   |   Yardım