Etkili bir yönetim mekanizması kurabilmek için öncelikle yönetim sorunlarını tanımlayabilmek ve bu sorunlara ilişkin stratejiler üretmek gerekir.
Plansızlık en önemli yönetim sorunlarından biridir. Yöneticilerin iş planı olmadan çalışması esen rüzgara göre hareket ederek büyük bir okyanusta kaybolmalarına neden olabilir. İş planlarını dönemsel olarak yapmak ve yine ara dönemlerde gerçekleşme sonuçlarını inceleyerek iş planlarına yön vermek gerekir.
Yönetimde yetersizlik ve profesyonelleşememek diğer bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Özellikle aile şirketlerinde yetkin olmayan kişilerin bazı konularda sorumluluk alması profesyonel çözüm geliştirmede etkisiz sonuçlar doğmasına neden olur.
Birimler ve bireyler arasında iletişim sorunu yaşanması, kurum içi enformasyon kanallarının tıkanmasına ve işlerin sahipsiz kalmasına yol açacaktır. Açık iletişim örgüt kültürünün en önemli bileşenlerindendir.
Açıkça tanımlanmış görev paylaşımlarının yapılması, her çalışanın ne iş yaptığının bilinmesi ve kişilerin organizasyon şemasındaki yerini bilmesi yönetsel etkinlik için vazgeçilmezdir.
Henüz tam kurumsallaşmamış aile şirketlerinde en büyük problemlerden birinin aile üyeleri arasındaki geçimsizlik ve çalışanların kimin sözünü dinleyeceğine karar veremediği bir çıkmaz içine düşmelerini de örnek gösterebiliriz.
Son olarak kısa başlıklarla, insan kaynaklarına gerekli önemi vermemek, ani ve acele kararlar almak, eleman kaybının yüksek olması, prosedür, yönetmelik, iş ve belge akışı gibi sistematik altyapının yetersiz oluşu, eğitim ve geliştirme etkinliklerinden yoksunluk gibi konuları da yönetim sorunları arasında sayabiliriz.
Devrim Ersöz
Mayıs-2004
İstanbul