Nacizane bir iPhone kullanıcısı olarak çoğu zaman oyuncak namına kullandığımız iPhone' un gelecek stratejileri beni yakından ilgilendiriyor. iPhone hakkındaki haberler ve yeni gelişmeler olayın perde arkasından yansıyan buz dağının sadece görünen yüzü. Peki yakın gelecekte iPhone cephesinde neler olacak?
Dünyada eğlencenin tetiklediği ekonomik dinamikler ve dengeler halen geçerliliğini koruyor olsa da iş, tutunma ve yayılım stratejilerine gelince hava biranda değişiyor. Büyük ölçekli global şirketler için kurtuluş eğlencenin ötesinde bir stratejik planlamadan geçiyor. Eğlence ve işin dirsek temasında olması bugün geliştirilen son kullanıcı ürünlerin bu her 2 alanı da gözetmesini zorunlu kılarken Steve Jobs' ın son açıklamaları iPhone' un gelecekteki adımları hakkında fikir vermeye devam ediyor. iPhone' un sadece eğlence aracı olarak kullanımı veya algılanması global rekabet arenasında önemli bir zaafiyete dönüşebilir Apple bunun farkında.
Geçmişten Günümüze PodizmApple iPod ile piyasaya girdiğinde tasarım, hafiflik ve kolaylık algısını müşterisinin kalbine işledi. Başarılı bir pazarlama ile niş bir ürün ortaya çıkarmakla kalmadı aynı zamanda Apple' ın hayatını kurtardı. Müşteri algısı zamanla statü ve hayat stiline doğru yol alırken Apple uzun vadeli stratejisini muhtemelen müşterisinden aldığı destekle planlamaya başlamış olmalı. iTunes, yeni iPodlar derken podcast devri ile iPod' un yayılımı devam etti. Süregelen güç toplama evresinde Apple 2007 senesinde mobil cihaz pazarına iPhone ile hızlı bir giriş yaptı. Düşük fiyat politikası, iPod ile telefonu birleştiren tasarım harikası bssitliği ile rakiplerinin yapmadığını yaptı Apple. AT&T ile olan birliktelik Apple' ın kırılmasını ve geniş kitlelerce kabul görmesini engellemedi. Bu noktada Apple Sony' in düştüğü hataya düşmedi ve sessiz kalmayı tercih etti. Hafızalarımı yoklayacak olursak Sony Play Station 3'ün kapalı mimarisi yazılım kurtları tarafından çetin bir eleştiri konusu olup kırma çabalarının başarıya ulaşması ile sonuçlanınca bundan nem kapan Sony hemen peşi sıra tüketicisine davalar açmaya başladı. Bu stratejik hata Sony'in pazar kaybetmesi, tüketicinin gözünden düşmesi ve dahası mahkemelerde kaybedip büyük bir hüsran yaşamasına neden oldu. Apple ve Steve Jobs ise Apple' ın kırılmasına ve genişletilmesine sessiz kalarak en azından müşterisini kırmadan bekle gör taktiği izlemekle yetindiler. Açık kaynak ve müşteri tarafından genişlemeye verilen destek tüm dünyada kabul görmüşken Sony'in büyük hatasını notlarımız arasına alıyoruz. Peki iPhone' un müzik, video, podcast, Internet ve telefonu içine alan heybesi son kullanıcıda WoW etkisini yaratırken iş dünyası için ne kadar tatmin ediciydi?
iPhone ve İş DünyasıGeçtiğimiz hafta Steve Jobs iPhone' un 2.0 sürümünde Microsoft Exchange desteğini açıklaması ve iPhone Developer Programını duyurması, iPhone' un iş dünyasına verdiği önemli bir sinyal olarak algılanmalı. Amerika kıtasında hakim olan Blackberry bu gelişmeden en çok etkileneceğe benziyor. Developer programı artık 3. parti yazılım geliştiricilere açık bir iPhone SDK'ının sunulacağı ve dolayısıyla iş dünyasına özel çözümlerin geliştirilebileceği anlamına geliyor. iPhone bir cihaz olmaktan çıkıp artık bir platform olması kuvvetle muhtemel senaryolar arasında. Bugün dahi 1000' in üzerinde iPhone uyumlu uygulamalardan söz ederken yakın gelecekte bu sayının hızla artış göstereceğini düşünebiliriz. Yakın zamanda yaptığım bir araştırmada iPhone uyumlu CRM, iPhone uyumlu kolektif çalışma uygulamaların duyurulduğu bir ortamda SDK ve işbirlikçi yapılara olan desteği ile iPhone geniş bir pazar kitlesini arkasına alabilir. Mevcut özellikleri, entegrasyon kabiliyeti ve Web 2.0 destekli hizmetlerin tamamen online platformları oluşturması ile iPhone rekabetçi bir konuma yükselebilir.
Sonuç olarak iPhone artık işletmelerin de takibinde önemli adımlar atmaya devam ediyor. iPhone üzerinde SaaS uygulamaları, harita destekli hizmetler, iş uygulamaları, Mashuplar ile zengin bir iş platformuna doğru ilerliyor.
iPhone Yayılım Stratejileri- Stil ve tasarım odaklı gelişim
- Müşteri odaklı ürün tasarımı
- Eğlence ve sadelik algısı
- Genişlemeye açık altyapısı ve SDK desteği
- İş birliği (Collaboration) temelli uygulama ve destek
- Podcast, Vidcast, Twitter gibi geniş kanal iletişim
- İşletme yararına fonksiyonlar ve erişilebilirlik (Microsoft Exchange desteği ve SaaS İş Uygulamaları)
- Web 2.0 Destekli Uygulamalar (Flickr, Twitter, Gmail, Yahoo, Google Maps destekli bütünleşik uygulamalar)
- Müşteri algısını yönetme
Not: Yazıda yer almayan resimler için sitemi ziyaret edebilirsiniz.