Bir kişinin yönetici olabilmesi için, diğer çalışanlardan farklı özelliklere sahip olması gerekiyor. ‘İyi sunum yeteneği’ bu özellikler içinde yer alıyor. Topluluk önünde etkili konuşma yapan lider, kariyeri için başarı anahtarını da elinde tutuyor. Hatta iyi sunum yapabilen kişiler diğer yöneticilerden bir adım önce çıkıyor. Fakat birçok yönetici topluluk önüne çıktığı zaman avuç içinin terlemesine ve mide kramplarına engel olamıyor.
ABD’de Brown Üniversitesi’nde akademisyen olan sunum teknikleri uzmanı Barbara Tannenbaum, doğru sunum konularını inceliyor, araştırmalar yapıyor, bu konuda seminerler düzenliyor. Araştırmalarından ortaya çıkan sonuçlara göre sunum yapan kişinin öncelikle dinamik bir anlatım yapması gerekiyor. Konuşma sırasında içerikten çok, nasıl sunulduğu önem taşıyor.
Tannenbaum’un yaptığı araştırmalara göre dinleyicilerin yüzde 60’ı konuşmacıların görüntüsüne dikkat ediyor. Yüzde 30’u konuşma tarzına önem verirken, yüzde 10’u konuşmacının söylendiklerine dikkat ediyor. Tannenbaum. bu nedenle iki konuya odaklanmak gerektiğini söylüyor: “Konuşurken etrafınıza yaydığınız elektrik pozitif ve güçlü olmalı. Vermek istediğiniz mesajları daha güçlü vurgularla dinleyiciye iletilmelisiniz.”
Konuklar, konuşmacıyı dinlerken bir nedeni olsun istiyor ve ilgilerini çekecek herhangi bir olay bekliyor. Bu nedenle seyirciyle kontak kurmak önem kazanıyor. Birkaç seyirci belirlenerek soru sormak ve onların konu ile ilgili deneyimlerinden bahsetmesini sağlamak konuşmacının dinlenme düzeyini artırıyor. Bu sırada sunumu yapan kişinin mutlaka göz kontağı sağlaması gerekiyor. Konuşma sırasında özel vurgular yapılırken ve dikkat çekilmesi gereken noktalarda dinleyici ile göz teması etkili oluyor.
GÖSTERİ ZAMANIKonuşmacı daha etkin sunum için bazı teknik bilgilere de gereksinim duyuyor. Bu nedenle nerede duracağı, beden dili ve görüntü önem kazanıyor. Bu konuda şunlar öneriliyor:
Konuşmaya başlamadan önce odaya ve sınıfa girdiğinizde size uygun herhangi bir yerde durun. Fakat sesinizin tüm dinleyicilere ulaştığından emin olun. Konuşmaya başlayacağınız zaman tüm dinleyicilerin rahatlıkla görebilmesini sağlayın. Onlarla kontak kurabileceğiniz bir yere geçin ve dinleyici ile yüz yüze gelecek şekilde anlatım yapın.
Yapılan araştırmalarda konukların, konuşma sonrası yüzde 85 oranında dinlediklerini unuttukları belirlenmiş. Bu nedenle konuşmacının önemli bulduğu maddeleri öne çıkarması ve örnek hikayeler anlatması gerekiyor.
Dinleyicileri de sunumunuzun içine katın. Konuşmaya katılan her dinleyici, konuları daha çok akılda tutacaktır. Dinleyicilerin daha fazla katılımı için yardım edin ve onları cesaretlendirin.
Powerpoint kullanın. Yalnızca konuşarak sunum yapmak itici olabilir. Bu nedenle bilgisayarda önemli maddeleri sıralarak başlıklar çıkarın. Başlıkları tek tek anlatın. Asla tüm konuşma metnini Powerpoint’e yüklemeyin.
Konuşmanız sırasında aralıklar vermeyin. Akıcı bir konuşma yapmaya dikkat edin. Boşluklar sırasında ‘aaa’ veya ‘eee’ gibi seslerle ‘es’ler vermek, sizi beceriksiz gösterir ve dinleyicinin dikkatini dağıtır. Bu nedenle mümkün olduğu kadar akıcı olmaya ve fazla es vermemeye dikkat edin.
Kaynak: monster.com