Bir Yazar, Bir Konu, Bir Kitap... - Koniks.com

Koniks.com
Kullanıcı adı:
Şifre:
Şifremi hatırla


    Ana Sayfa          Forumlar          Arama          Yardım           Kayıt Ol

Bir Yazar, Bir Konu, Bir Kitap...


Akın Arslan
Üye

Toplam 320 yazı
01/09/2001 :  23:32:17   Yazarın websitesini ziyaret et Website  Bu yazıdan alıntı yaparak yorum yaz Alıntı


Merhaba,

Forumumuzun bu koşesinde sizlerle beraber iş dünyasına yönelik okuduğumuz kitapları, bunlar hakkındaki düşünce ve yorumlarımızı paylaşabileceğimiz bir platform oluşturmak istedim.


EDWARD De BONO-REKABET ÜSTÜ

Yaratıcı düşünce alanında dünyanın önde gelen uzmanlarından biri olan Edward De Bono; IBM, Du Font, Ford gibi dev şirketlere ve dünya ticaretini elinde tutan birçok ülkeye danışmanlık yapmıştır. Oxford Cambridge, Londra ve Harward üniversitelerinde çalışmış, düşünce ve yaratıcılık alanında 35 kitap yazmıştır.

Rekabet üstü (Sur/Petition), Edward De Bono'nun en çok ses getiren kitaplarından birisidir. Türkçe'ye Oya Özel tarafından çevrilerek haziran 1996'da ilk baskısı yapılmıştır.

Kitabında Bono rekabeti şöyle tanımlamaktadır:

ALINTI YAPILAN METİN:


Rekabet, aynı yarışta koşmayı seçmek demektir. Rekabet üstünde ise rakipler, kendi yarışlarını kendileri seçerler. Rakip olmazsa rekabet olamaz. Çünkü, rekabet kendini başkalarıyla karşılaştırmaya dayalıdır. Fakat rakip olmazsa rekabetüstü olunabilir. Rekabet üstünde amaç daha iyi değerler üretmeye çalışmaktır. Daha önce ürettiğimiz bir değeri aşmaya çalışmaktır. Rekabet/üstü olmanın itici gücü değerlerdir. Kendimizi aşmaya yönlendirir.



Rekabet üstü olmak, değer tekelleri yaratmaktır. Tekel kurmanın yolları genellikle yasadışıdır, ama değer tekelleri öyle değildir. Ayakta kalabilmek için rekabete ihtiyaç vardır, ama başarı kazanabilmek için rekabet üstü olmamız ve değer tekelleri yaratmamız gerekir. Birlikte çabalamak yerine üste çabalanmalıdır. Gelecekte başarının temeli bu olacaktır.

Rekabet üstü olmak, zihinsel bir tutum, bir strateji ve bir kavram tasarımı işidir. İş dünyası ürünü ortaya çıkaran, ürün ve üretim üzerinde yoğunlaşan ÜRÜN DEĞERLERİ aşamasından rekabet üzerinde yoğunlaşan REKABETÇİ DEĞERLER aşamasına geçmiştir. Bu aşamasının oluştuğunu gösteren en belirgin örnek Japon otomobil üreticilerinin Amerikan pazarında edindiği yerdir. Rekabet üstü olmanın temelini sağlayacak aşama BÜTÜNLEŞMİŞ DEĞERLER aşamasıdır. Bu aşamada dikkatler müşterinin karmaşık değerler sistemine bütünleşmekte ve kavram oluşturma yoluyla rekabetüstü olabilmektedir. Japonların “bulanık mantık (fuzzy Ioqic)” sistemini kullanarak, insan yardımı olmadan çamaşırın ağırlığını algılayan ve ne yapılabileceğini bilen akıllı çamaşır makinaları üretmeleri buna örnek verilebilir. Bu bütünleşmiş değer tekelleri fiziksel benzersizlik, teknolojik benzersizlik, tanınmış adlara dayanılma, egemenlik kurma, giriş maliyetlerinin yüksekliği ya da marka imajını kullanarak yaratılabilir.


Serbest Pazar ekonomilerinde anahtar öğe rekabettir. Rekabet tekelci fiyatları önler ve tüketicilerin satın alımlarını en iyi koşullarda yapma güvencesi sağlar. Üreticilerin verimli olmak ve kaliteli mal üretmek için her türlü çabayı harcamalarını sağlar. Üretici bu çabayı göstermezse, daha iyi fiyat ve kalite sunan diğerleri tarafından Pazar dışına atılma tehlikesini göze almış olur.

Rekabetin amacı, fiyatları düşük, kaliteyi yüksek tutarak tüketiciye yarar sağlamaktır. Rekabet, kaynakların en verimli kullanımını sağla**** ve girişimi teşvik ederek, bir bütün olarak ekonomiye de yarar sağlar. Yeni girişimciler herhangi bir işi alanına daha iyi fikir, fiyat ya da kaliteyle girebilir ve kendilerinden öncekilerle rekabet edebilirler.

Rekabet bir bütün olarak ekonominin ve tüketicinin yararını gözetmektedir. Üreticiye ise kısmen yarar sağlar. Kuşkusuz, üreticileri daha üretken ve verimli olmaya teşvik eder, ama bunun yararları daha fazla kar olarak yansımaz, yalnızca ayakta kalabilmeyi sağlar. Bir ipin iki ucuna iki kişi asılsa, herikisinde gösterdiği büyük çaba ipin hareket edeceği anlamına gelmez. Şirketler birbirleriyle rekabette büyük çaba gösterebilirler; ama sonuçta, varolan Pazar payları değişmeden kalabilir. Rekabette, daha etkili üreticilerin daha az verimli üreticilerin Pazar payını azaltarak kendilerininkini yükseltmelerine olanak sağladığı doğurudur. Ne var ki, satış hacmi artsa da, kar marjları artmayabilir. Kısacası rekabet üreticilere baskı yapmaktadır. Rekabet, şirket varlığını koruyacak ve ayakta kalmasını sağlayacak temel çizgiyi güvenceye alma açısından gereklidir.

Rekabet üstü olmaksa, bu temel çizgiden yukarılara doğru çıkmamızı sağlamaya yöneliktir. Şirketlerin tekelleşmesi birçok ülkede yasaklanmıştır, ama değer tekellerine yasak yoktur. Değer tekelleri hem üreticilerin hem de tüketicilerin yararınadır. Gelişmiş ülkelerin çoğu ayakta kalma ekonomisinden uzaklaşıp değer ekonomisine geçmektedir.

Değer ekonomisi, tüketicilerin kendileri için en anlamlı değeri seçebilmeleri demektir. Günümüzün değer ekonomisinde, rekabetüstü olmak ve değer tekelleri genel ekonomik çıkarlara son derece uygundur. Değer tekelleri olmasa, herşey mal ekonomisi olur. Para harcayacak bir yer olmaz ve para kazanmanın anlamı kalmaz. (dağılma sürecinden önceki SSCB) Değer ekonomisi, parayı istediğiniz gibi harcamanız için de fırsatlar yaratır.

Ülkemizde de ürün ve rekabetçi değerler bütünleşik değerlere sahip olma aşamasına girmişlerdir. Sabancı Üniversitesinin öğrencilerine taşınabilir kişisel bilgisayarlar tahsis etmesi ve sabancı grubundaki kariyer profillerini sunması bütünleşik değerlere geçişe güzel bir örnektir. Park sorununun çekilmez bir hal aldığı Kızılay/Ankara’daki çok katlı otopark Tofaş grubunun şimdiden satın alıp, sadece kendi ürünü arabaları parka alması belki de bütünleşik değerlerle rekabet üstü olmasını sağlayacaktır.

Bütünleşik değerlere ulaşmada temel basamak kavram tasarlamadır. Kavram tasarlamanın özü yaratıcılıktır. Yaratıcılık, ARGE çalışmalarıyla desteklenmelidir. Yazar tarafından önerilen düşünce tekniklerinden rastgele sözcüğü katılıyorum ve kullanılmasının faydalı olacağını değerlendiriyorum. Fakat beyin fırtınasının etkin olamayacağı görüşüne katılmıyorum. Beyin fırtınasının da etkili kullanıldığında yaratıcılığı geliştirebileceğine inanıyorum.

Genellikle bir üreticinin zeytin şekerini üretmesi rekabet üstü bir tasarım olarak değerlendirilebilir. Zeytin kavramı, tuzlu bir ihtiyaç maddesinden tatlı bir zevk maddesine dönüşmüştür. Yaratıcılığın güzel bir göstergesidir.

Sonuç olarak; Edward De Bono, Rekabet Üstü kitabıyla, iş dünyasındaki geleneksel rekabet düşüncesini yıkıp, yeni bir anlayışı ortaya atmıştır. Rekabet üstü anlayışı, günümüzde alışılagelmiş stratejik rekabetin artık tek başına yeterli olmadığını, pazarın liderliğine oynamanın yolunun;

· Rakiplerle aynı yarışta koşmak yerine, kendi yarışını kendi yaratarak,
· Birlikte çabalamak yerine, üste çabalamak olduğunu vurguluyor.


Güzel günlere,

Akın Arslan




Yerleşim : Türkiye / İstanbul  |  Meslek : Danışmanlık
 

Mesaj gönderebilmek için öncelikle giriş yapmış olmanız gerekmektedir.

Henüz kayıt yaptırmadıysanız buradan üye olabilirsiniz.

Üye olarak:

  • Yeni yazılar gönderebilir,
  • Varolan yazılara yorum yapabilir,
  • Arkadaşlarım, favorilerim, kişisel mesajlaşma, haber merkezi, dosya merkezi, online üyeler gibi pek çok yardımcı araçlardan yararlanabilirsiniz.

» Hemen üye olmak için tıklayınız.


 

1.04 saniye.
16:31:39, 28 Mart 2024, Perşembe

Buradaki yazılar, yazarlarının ve Koniks.com®'un izni olmaksızın hiçbir yazılı, görsel yada sesli yayın organında yayınlanamaz. Eğitim amacı dışında, herhangi bir şekilde çoğaltılması yasaktır. Eğitim amaçlı çoğaltıldığı durumlarda, yazarla ilgili bilgilerin ve URL'nin belirtilmesi zorunludur.

Bu web sitesi bilgilendirme amacıyla iyi niyetle, amatör bir ruhla hazırlanmıştır ve yer alan her türlü bilgi genel nitelikte olup, doğruluğu, eksiksiz olması, güvenilirliği, yeterliliği ve güncelliği hiçbir surette sitemiz tarafından garanti ve taahhüt edilmemektedir. Yer alan görüş ve yorumlar tamamen Koniks.com üyelerinin kişisel görüşlerini yansıtmaktadır. Sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak iş kurma/yatırım kararı verilmesi, beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir ve söz konusu bilgilere dayanılarak alınacak kararların neticesinde oluşabilecek yanlışlık veya zararlardan Koniks.com sorumlu tutulamaz.

© 2000-2024 Koniks.com İletişim   ||   Kullanım Şartları   |   Kurallar   |   Sitenin Kullanımı   |   Gizlilik   |   Yardım