Japon Yönetim Teknikleri. . . - Koniks.com

Koniks.com
Kullanıcı adı:
Şifre:
Şifremi hatırla


    Ana Sayfa          Forumlar          Arama          Yardım           Kayıt Ol

Japon Yönetim Teknikleri. . .


mozsarac
Üye

Toplam 419 yazı
21/04/2006 :  11:32:36   Yazarın websitesini ziyaret et Website  Bu yazıdan alıntı yaparak yorum yaz Alıntı


Japon Yönetim Teknikleri
Yazar : Kazuo MURATA
Yayinevi : Rota


BOLUM 1

Japonya'yla Rekabete Giris......:

Japonya'daki Japon sirketlerini yenmek icin belirlenen stratejiler:

Japonya'dakine esit yada onlarin ustunde kalite duzeyleri saptamak. Japonya'daki verimlilik duzeyine ulasmak. Calismayi uc vardiya halinde duzenlemek. Surekli kendini gelistirme maliyetleri dusurup fiyatlari artirmaya yonelik baski.

Eger rutin islerin butun zamanlarini aldigi gerekcesiyle insanlar kendilerini ve calisma duzenlerini gelistirmeye yonelmezse, sorunlar surup gitmekle kalmayacak yeni sorunlar cikarak maliyetin daha da yukselmesine neden olacaktir

Japon yontemleriyle rekabet edebilecek kendi yonetim sistemimizin olusturulmasi:

Rekabet, kendini gelistirmek icin cok iyi bir firsat saglar. Tipki sporda oldugu gibi: Rekabet olmazsa oyuncular yeteneklerini daha iyiye goturmeyi basaramazlar.

Tum sirket calisanlarinin is ortaminda tatmin bulmaya tesvik edilmesi onemlidir. Yeni yonetim tarzinin amaci, tum sirket calisanlarini islerine ilgi duymayi tesvik etmek, islerinden zevk almalarina yardimci olmak ve kendilerini gelistirmelerine olanak tanimak olacaktir.

BOLUM 2

Personel Politikalari ........:

Kotu aliskanliklarin birakilmasi: Yoneticilerin onculuk edecegi temel bir gorev tum sirkette "onlar ve biz" anlayisinin yikilmasini saglamaktir. Eger sirket catisi altinda onlar ve biz anlayisi hakimse, bireysel verimi artirmak asla mumkun olmayacaktir. Bu nedenle her seyden once bu anlayisa dayali iliskilerin ortadan kaldirilmasi gerekir.

Esnek calisma uygulamalari yoneticilerle baslar. Cesitli islevlerini yerine getirenler arasinda diyalog tesvik edilmelidir. Istekleriniz surekli olarak iletilip ifade edilmelidir.

Iyi elemanlarin gelistirilmesi: insanlar degeri her yil artan birer varliktir. Hedef disiplinli uretici insanlardir. Ust duzey yoneticilerin kendi iclerinde sIki bir disiplin sagla**** iyi ornek olusturmasi cok onelidir.

Kendini gelistirmeyi odullendirmek icin sirket icinde terfi uygulanmalidir. "Mumkun oldukca icerden terfi politikasi uyguladik. Boylece elemanlarin kendini gelistirme ve yeteneklerini artirmalari karsiliginda odullendirileceklerini gormelerini sagladik."

Is ortaminda egitime agirlik verilmelidir. Is ortaminda egitim, is disinda egitimden daha iyidir. Ustlerin gorevi, her is gununun sekiz saat boyunca bir egitim zamani oldugunu kavra**** astlarinin gelismesini saglamaktir. Egitim sirasinda en cok one cikarilmasi gereken noktalar problemlerin cozumunde ve kendini gelistirme konusunda onculuk etmektir. Bunun sonucunda butun calisanlar iyi bir disiplin ve uretkenlik kazanirsa, sirket de gitgide daha cok guclenecektir.

Sadece para icin calistiginizda hayat cok yorucu, calisma hayatinin kalitesi de cok dusuk olur. Insanlar durmadan aldiklari parayi dusunur ve kendi cabalariyla bir sey elde etmezlerse, kendilerini gelistirmeyi ve calisma yasamlarindan zevk almayi basaramazlar.

BOLUM 3

Kendini Gelistirme.....:

Kendini gelistirmek, daha iyi isler yapma niyetinden kaynaklanan uretici bir etkenliktir. Ise ilgi cekmek basarinin anahtaridir. Ilgi, isleri daha iyi yapmaya yonelik ureticiligi tesvik eder. Kalite kontrol cevresi, sistemli ve kolektif bicimde sorunlarin ustune gitmeye yonelik bir sistemdir.( Kalite kontrol cevreleri, tipik olarak 6-8 arasinda elemandan olusur. Ayni bolumden olan bu kisiler, formen yada bolum sefinin liderliginde gonullu olarak bir araya gelir ve islerini etkileyen sorunlarin cozumu icin caba gosterirler. Kalite kontrol cevresi uyeleri, beyin firtinasi, problem analizi gibi sistemli problem cozme tekniklerinin kullanimi konusunda egitim almistir). Mazeretler bosa zaman harcanmasina yol acar. Problem cozumunde mazeretler one surmek, zaman kaybindan baska sey degildir. Bunla birlikte isin gecikecegi zamanindan once haber verilirse, bu kabul edilir. Yani eger insanlar onceden gelip sorunlarini anlatiyorsa, isi ciddiye aldiklarinin gostergesidir bu. O zamanda isin istenen zamanda tamamlanmasini onleyen problemleri ayiklamak icin dusunceler gelistirmelerinde onlara yardimci olmak yoneticinin gorevidir. BOLUM 4

Iletisim.......

Kusursuz bir sirket olusturmanin temel ilkelerinden biriside iletisimdir. Insanlar, gecmiste edindikleri bilgileri baskalarininkiyle birlestirerek yeni dusunceler uretebilir. Bir isi bilemezseniz yapamazsiniz!. Bilgileri kendilerine saklayip altlarindaki elemanlarini karanlikta birakarak konumlarini korumaya calisanlar, ancak modasi gecmis ve verimsiz yoneticilerdir. Cok amacli sirket gezileri:

Iletisim surecini kisaltir. Engelleri ortadan kaldirir. Ust duzey yoneticilerin yardima hazir oldugunu gosterir. "Fabrika gezileri yaklasIk bir saat surerdi. Uretim bolumundekilerin canlarini sIkan bir sorun oldugunda, daha bana sIkayetlerini bildirmeden anlayabiliyor ve sonucta da sorunlari kendileriyle gorusup sIkintilarini hafifletebiliyordum. Herkesle selamlasip her sabah sohbet etmek bizi birbirimize yakinlastirdigi gibi, karsilikli saygiyi da artirdi."

BOLUM 5

Bakim......:

Engeller ortadan kaldirilmalidir.

Sikayetler kabul edilmez. Biz, uretim bolumunde ortaya cikan butun sorunlarin en azindan uretim personeli tarafindan paylasilmasi gerektigini acikca ortaya koyduk. Operatorlerin, kendi yaptiklari isle ilgili sorunlari baslarindan savip sucu ilgili servise bolumune yikmaktan vazgecmesi cok onemlidir. Operatorlerin, makinelerde ortaya cikan sorunlar konusunda bakim uzmanlarina sIkayet etmekle yetinmesine izin verilmez. Ancak, makineleriyle ilgili olarak cikan sorunlari acik bicimde ortaya koyup, bakim personelinin bu konulari duzeltmesini isteyebilirler.

Sorunlarin ne olcude ciddi oldugunu belirlemek amaciyla hekim/hasta kartlari uygulanir.

Bu sistem tipki hekim/hasta iliskisine benzer; soz konusu iliskide, hasta hekimin tavsiyelerine uymadikca hekimin hastaya yardimci olmasi imkansizdir. Hekimin gorevi ise hastayi gozetim altinda tutup saglikli bir duruma dogru ilerleme saglanip saglanmadigini kontrol etmektir. Hasta kendi durumu hakkinda hekime bilgi vermezse bunun mumkun olmayacagi aciktir.

Sanayide insanlarin duyarliliga ve sorunlari gidermede insiyatif alma yetenegine sahip olacak sekilde yetistirilmesi son derece onemlidir. Kolay bir is degildir bu ama kusursuz insanlar yetistirmek de kusursuz bir sirket icin en buyuk yatirim ve degerdir. Sirketin gelecegi, dogrudan dogruya, calisanlarin gelecege yonelik tutumuna baglidir.

BOLUM 6

Isletme Yonetimi ve Yonetim Tarzi....:

.Kurallara uyulmamasi, adil degildir. Uretim isinde kurallara uymanin hayati onemi vardir. Yoneticilerin, adaletin isletme kulturunun bir parcasi haline gelmesi icin ugrasmasi cok onemlidir ve herkesin de birbirine karsi adil ve dogru davranmaya tesvik edilmesi gerekir. Is ortaminda adilligin saglanmasi icin baski uygulamak, yonetimin gorevleri arsindadir.

Disiplin uretim sirketinin ozudur. Disiplini koruyabilirseniz, kalite duzeylerini de ayni sekilde koruyabilirsiniz. Disiplinin temel noktasi, insanlarin kurallara uymasidir. Calisma ortaminda kurallar bir kez konuldugunda insanlar buna uymak zorundadir. Ama yeterli kurallar olmadigi gorulurse, bu sorunun temel noktasi saptanip cesitli prosedurler uygulanarak kuralin gelistirilmesi gerekir. Yonetim ve elemanlar, sorunlu bir noktayi acikliga kavusturduktan sonra her zaman uretim ve isleme standartlari gelistirmeye hazirlikli olmalidir. Sikayetleri kabul etmemeli, insanlarin kotu sonuclarin sucunu kotu kurallara yikmasina izin verilmemelidir. Buradaki ilke, gelisme adina sIkayetleri degil, her zaman sadece acik bicimde ifade edilen sorunlu noktalari kabul etmek gerektigidir.

Ust duzeydeki kisilerin gerektiginde sertlik uygulamasi cok onemlidir. Her kurulusun basinda bulunan kisi uzun vadede calisanlarinin mutlulugunu saglamak icin o kurulusu gelistirmekten sorumludur. Ust duzey yoneticiler, fikir uretme ve altlarindakilere sorunlari gidermede yardimci olma konularinda yeteneklerini gostererek, her zaman iyi bir ornek olusturmalidir. Altlarinda yer alanlar da zamanla kendi gelismelerini gorecek ve sertlikteki tatliligin farkina varip yoneticilerini takdir edecektir.

"Sirkette cogu zaman yapmak istediklerimi aciklamak da sporla benzerlik kurmanin son derece yarali oldugunu gordum. Sadece rugby oyunu bile kendi basina pek cok olanak sunmaktadir."

Spor sevgisi ve takima baglilik butun oyuncularin ortak ozelligidir.

Topu ele geciren oyuncu, takimin mactaki pozisyonunu daha ileriye goturme konusunda buyuk bir sorumluluk duyar.

Kendi bireysel becerilerinizi gelistirmeyi hedeflemek zorunda oldugunuz aciktir.

Oyuncular zorlu anlari hep buyuk bir basari duygusuyla yada ders cikarilmasi gereken durumlar olarak animsar.

Oyuncularin birey birey olarak ayri kisilikleri olsa da, macin kazanilmasi ancak ekip calismasiyla mumkundur.

Sirket gelistikce, asamalar halinde "tam zamaninda" ilkesi yerlestirilmelidir. (Tam Zamaninda; Japonlarin gelistirip yetkinlestirdigi felsefenin ve onu destekleyen uretim tekniklerinin Bati'da aldigi bicimdir. Bu felsefeye gore parcalar ancak gerektikce bir sonraki isleme aktarilir, boylece kusursuz imalat islemlerine ait parcalar giderek daha sIki bicimde birbirleriyle butunlestirilebilir. Tam zamaninda, fabrikaya asagidaki bakis acilarini kazandiran onemli bir sistemdir.

Sorunlar acikca ve hemen ortaya konabilir. Herhangi bir sorun, otomatik olarak fabrikada ki butun islemleri etkiler, dolayisiyla herkes tarafindan bilinmesi gerekir. BOLUM 7

Dusunme Uzerine......:

Uzun vadede iyi sirket, yuksek potansiyele sahip iyi insanlarin bulundugu sirket demektir. Iyi eleman, disiplinli ve uretken elemandir. Disiplinli insanlar kurallara ve standartlara saygi gosterir, tum kurulusla dogru iletisim kurabilirler. Uretkenlik icin gozlem, analiz, kilit noktayi saptama, fikir gelistirme ve bunlari isi daha iyiye goturecek sekilde uygulamaya koyma yetileri gerektirir. Bunu basarabilen insanlar her kurulusta ve her pozisyonda iyi calisacaktir. Yani her zaman islerini keyifle yapacaktir. Insanlar bir sirketin en degerli varligidir.

Performansini incelemek amaciyla bir sirketi ziyarete gittiginizde insanlarin gozlerindeki parlakliga ve fabrikanin ne derece duzenli olduguna bakin. Insanlarin gozlerindeki parlaklik, ureticiliklerine dair iyi bir gostergedir. Fabrikanin duzenli olusu ise orada calisan insanlarin disiplin derecesini gosterir. Bazen bu gostergeler sirketin performansina dair belgelerden daha onemlidir. Iyi bir sanayi gelistirebilmek icin o topluluktaki herkesin cabasina ihtiyac vardir.

Gelisebilmek icin denetim altina alinmasi gereken cok sayida degisken vardir. Doga bilimlerinin yasalarina uymazsaniz, fazladan tek bir urun kalemi bile uretemezsiniz. Ayni sekilde, insan bilimlerini gormezden gelirseniz isletmeyi yonetemezsiniz.

En iyi ust duzey yoneticiler, cok sayida bolumde calisma deneyimi kazanmis olanlardir, bireysel verimin nasil artirilacagi konusunda bir sezgi gelistirmislerdir.

Gelecekteki isletme tarzi, Batili ve Japon yaklasimlarinin birlesimi olacak ve daha cok bireysel uretkenlige dayanacaktir. 21. Yuzyilda daha fazla bilgi sistemi gelistirilecek, bilgiler butun sirket yoneticilerine acik hale gelecektir.

Kendi calisma sistemimizi kendimizin gelistirmesi, oturmus bir sistemi uygulamaya koymaktan daha keyiflidir. Hazir bir sistemi uygulamalari istendiginde insanlarin motivasyonun bozulmasi olagandir. Bu kendi uretkenliklerinin azalmasina ve kendilerini gelistirme yeteneklerini artima sanslarinin yok olmasina yol acabilir. Kendi calisma sistemimizi kendimiz olusturmaya basladigimiz zaman baska sistemleri degerlendirme yetenegimizi de gelistirir boylece de baska sistemlerin olumlu yonlerini kolayca alip uygulayabiliriz. Bu acidan onemli yonetim sistemlerini uygulamaya koymadan once, disiplinli ve uretici elemanlar gelistirilmesi gerekir.

Kusursuz bir sirketin temelinde, niyet ve dusunme ile gelismis, uretkenlik ve disiplin bulunan hedefleri belirli kadrolar oldugu gorulur.

Japonya'da basarili olmus yontemlerin, Bati kulturunde basari saglayacak yontemler haline donusturulmesi:

takim calismasi baglilik ilgi calisma yasamina deger verme butunlesme merak deneyime deger verme iste terfi

Yerleşim : Türkiye / Gaziantep  |  Meslek : Muhasebe
 

Mesaj gönderebilmek için öncelikle giriş yapmış olmanız gerekmektedir.

Henüz kayıt yaptırmadıysanız buradan üye olabilirsiniz.

Üye olarak:

  • Yeni yazılar gönderebilir,
  • Varolan yazılara yorum yapabilir,
  • Arkadaşlarım, favorilerim, kişisel mesajlaşma, haber merkezi, dosya merkezi, online üyeler gibi pek çok yardımcı araçlardan yararlanabilirsiniz.

» Hemen üye olmak için tıklayınız.


 

1.05 saniye.
12:19:47, 16 Nisan 2024, Salı

Buradaki yazılar, yazarlarının ve Koniks.com®'un izni olmaksızın hiçbir yazılı, görsel yada sesli yayın organında yayınlanamaz. Eğitim amacı dışında, herhangi bir şekilde çoğaltılması yasaktır. Eğitim amaçlı çoğaltıldığı durumlarda, yazarla ilgili bilgilerin ve URL'nin belirtilmesi zorunludur.

Bu web sitesi bilgilendirme amacıyla iyi niyetle, amatör bir ruhla hazırlanmıştır ve yer alan her türlü bilgi genel nitelikte olup, doğruluğu, eksiksiz olması, güvenilirliği, yeterliliği ve güncelliği hiçbir surette sitemiz tarafından garanti ve taahhüt edilmemektedir. Yer alan görüş ve yorumlar tamamen Koniks.com üyelerinin kişisel görüşlerini yansıtmaktadır. Sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak iş kurma/yatırım kararı verilmesi, beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir ve söz konusu bilgilere dayanılarak alınacak kararların neticesinde oluşabilecek yanlışlık veya zararlardan Koniks.com sorumlu tutulamaz.

© 2000-2024 Koniks.com İletişim   ||   Kullanım Şartları   |   Kurallar   |   Sitenin Kullanımı   |   Gizlilik   |   Yardım