AR - GE Kaynakları:
1- ) Birincil Veri Kaynakları: Birincil veri işletmelerde bir konuya özgü bilgi ihtiyacını karşılamak amacı ile kullanılır.
Toplanacak bilginin yapısı tanımlandıktan sonra, araştırmacı çalışmasında kullanacağı araştırma tekniğini belirlemek zorundadır. Aynı yerel araştırmalarda olduğu gibi, kullanılabilecek teknikler şunlardır:
a- ) Görüşme ( Interview ),
b- ) Grup Odaklanması ( Focus Groups ) ,
c- ) Gözlem ( Observation ) ,
d- ) Surveys ( İncelemeler ) ,
e- ) Deneme ( Experimentation ) .
a- Görüşme (Interview) : Bilgili kişilerle yapılan görüşmeler, şirketin ihtiyaç duyduğu bilgileri edinmesi için çok değerli olabilir. Görüşmenin amacı; çok geniş çeşitli bilgi edinmekten çok, bir konu üzerinde yoğunlaşmaktır. Kısa ve açık sorulara, spesifik cevaplar alındığı zaman görüşme amacına ulaşmış olur.
b- Grup Odaklanması (Focus Groups) : Bu teknikte, bir grup konu üzerinde bilgili kişi, belirli bir zaman( 2 – 4 saat ) için toplanır. Genellikle, 7 ile 10 katılımcı grup odaklanması çalışması için ideal sayıdır. Belli bir konu sunularak bütün katılımcıların bu konu üzerinde tartışmaları sağlanır. Bir çok kişinin katılımı ile gizli kalmış noktalar ortaya çıkabilir. Tabi ki bu çalışmanın başarılı olabilmesi için grup lideri çok büyük önem taşır.
c- Gözlem (Observation) : Gözlem araştırmacının inceleme yapmayı düşündüğü konu üzerine, olguları ve olayları incelemesi ve gözlemlemesi tekniğidir. Gözlem tekniği oldukça basit gözükmesine rağmen, incelenecek olgu insan olduğu zaman oldukça farklı bir olay haline gelir.
d- İncelemeler (Surveys) : Farklı kültürler arasında yapılan incelemelerin hipotezleri test etmekte çok faydalı olduğu sosyal bilimciler tarafından kabul edilmiş bir gerçektir. İncelemeler genellikle anketlerle, kişisel boyutta telefon, veya mektup yolu ile yapılır. Bu çalışmalar bazen yüz yüze de yapılabilir.
2- ) İkincil Veri Kaynakları: İkincil Veri Kaynakları, uluslar arası araştırmalar amacıyla yararlanılabilecek; çok geniş kapsamlı ve çeşitlilikteki kaynakları ifade eder. Ana veri kaynak olarak, şunlar sıralanabilir;
a- ) Hükümetler,
b- ) Uluslar arası Organizasyonlar,
c- ) Hizmet Organizasyonları,
d- ) Ticari Birlikler,
e- ) Rehberler ve gazeteler,
f- ) Bilgi Bankaları,
g- ) Diğer İşletmeler.
a- ) Hükümetler : Hükümetler; ulusal ve uluslararası ticaret hakkında geniş kapsamlı bilgilere sahiplerdir.
b- ) Uluslararası Organizasyonlar : Bazı uluslar arası organizasyonlar ilgilere kullanışlı bilgi verme konusun da oldukça cömerttir. Birleşmiş milletlerin yayımladığı ‘The Statistical Yearbook’ uluslar arası ticaretle ilgili ürün bazlı, ülkeler arası ithalat ve ihracat ile ilgili bilgi içermektedir. Fakat, bu tarz global bilgi toplama uzun bir zaman alacağı için bilgiler geçmiş zamana ait olabilir. Diğer bilgiler, Birleşmiş Milletlerin Organları tarafından da sağlanmaktadır. Örneğin U.N. Conference on Trade and Development (UNCTAD), gelişmekte olan ülkelerin piyasaları ve karşılaştıkları sorunlar hakkında bilgi sağlamaktadır. Dünya Bankası tarafından yayımlanan ‘The World Atlas’; nüfus, gelişme trendleri, gayri sahi milli hasıla ile ilgili geniş bilgiler içermektedir. Ayrıca, OECD; üye ülkeleri hakkındaki ticaret verilerini yayımlamaktadır. Son olarak IMF ve Dünya Bankası; bölgesel ve ülkesel bazlı ekonomik bilgi içeren özet yayınlar yayımlamaktadır.
c- ) Hizmet Organizasyonları : Bankalar, muhasebe firmaları, havayolları, uluslar arası ticaret danışmanları, yabancı araştırma firmaları, ve yurtdışındaki yayım evleri geniş çapta bilgi veren hizmet kuruluşlarıdır.
d- ) Ticari Birlikler : Dünya Ticaret klüpleri, yerel ve uluslar arası sanayi odaları gibi ticari birlikler yerel piyasalar ile ilgili önemli bilgiler sunmaktadırlar.
e- ) Rehberler ve Gazeteler : Çok sayıdaki sanayi rehberi, yerel ve uluslar arası seviyelerde bilgi yayımlamaktadırlar. Bu rehberler genellikle; üst düzey yöneticilerinin isimleri, işletmenin bulunduğu yer, işletmenin adresi ve telefon numaraları, ve işletmenin bazı ürünleri hakkında bilgiler gibi çok genel amaçlı, işletmeleri tanıtmaya yönelik bilgiler sunar.
f- ) Bilgi Bankaları : Uluslararası işletmelerle ilgili bilgi veren bir diğer kaynakta elektronik bilgi bankalarıdır, ve bu bilgi bankalarının sayıları teknolojinin yardımıyla gün geçtikçe hızla artmaktadırlar.
g- ) Diğer İşletmeler : Bazen, ev sahibi ülke içindeki rakipler uluslar arası işletmecilik amaçlı yararlı bilgiler sunmaktadırlar. Şirketler genellikle, yerel aktivitelerinden çok uluslar arası aktiviteleri hakkında daha açık davranırlar. Bazı durumlarda, değerli bilgileri yabancı şirketlerden ve onların dağıtımcı firmalarından da elde edebiliriz.