Kurum Kültürü ve Strateji - Koniks.com

Koniks.com
Kullanıcı adı:
Şifre:
Şifremi hatırla


    Ana Sayfa          Forumlar          Arama          Yardım           Kayıt Ol

Kurum Kültürü ve Strateji


recep
Üye

Toplam 6 yazı
16/04/2001 :  17:36:27 Bu yazıdan alıntı yaparak yorum yaz Alıntı


KURUM KÜLTÜRÜ VE STRATEJİ

Son on –on beş yılın en önemli özelliği , pazaların ve rekabetin giderek daha fazla globalleşmesi ;yani,siyasi sınırların yerinde durmasına karsın, ticari sınırların giderek ortadan kalkması . Görünen o ki, önümezdeki on ,yirmi,otuz ,hatta elli yılda bu trendi değiştirecek hiçbir belirti yok .Tam tersine , bu trend şu anda düşünemediğimiz boyutlara ulaşacak .Bu gelişmenin doğurduğu tehdit ve fırsatlardan sürekli söz ediyorum . Tehditler, şiddetlenen rekabet ve belirsizlik ; fırsatlar ise dah afazla ve daha fazla piyasalar.

Peki , içinde yaşamakta olduğumuz çagın temel trendleri daha fazla değişim ve dah ahızlı rekabet eden bir çevreyse , ciddi olarak şu soruyu sormamız gerekmez mi: Kurumumuzun kültürü bu değişime ayak uydurur nitelikte mi, yoksa engeller nitelikte midir?

Önce “kurum kültürü’nün ne demek olduğunu açıklayalım. Kurum kültürü, şirket içindeki insanların , zaman içinde geliştirdikleri gelenekler , anlayışlar ve normlar bütünüdür. Sözgelimi , yöneticinizle konuşurken ceketinizi ilklemezseniz ve arkadaşınız sizi bu konuda uyarırsa , bu, kurum kültürünüzün bir parçasıdır. Daha açarsak , kurum kültürü deyince , insanlar arasında paylaşılan “degerler ‘i kastediyoruz.

Peki , hızlı değişim ortamına ayak uydurabilecek bir kurum kültürü nasıl olmalıdır? John Kotter bunu ıkı temel özellikle açıklar .Birincisi, yönetim kademesinin şirketi etkileyen samimi ve dürüst olarak değer vermesi. Sadece kendilerine değil, müşterilerine , tedarikçilerine ,çalışanlarına ve hissedarlarına da değer vermesi . Başka bir deyişle , yalnızca içeriye yönelik “yönetimsel “ bakışı olmayan , dışarıya da bakabilen bir yönetim kültürü lması . İkincisi , tüm kurum çerçevesinde inisiyatif almaya ve liderliğe önem verilmesi. Hızlı değişim ortamında değişime ayak uydarabilen bir kurum kültürünün bu iki özelliği mutlaka barındırması gerekmektedir.

Çünkü, birincisi, yalnızca içeriye degil , aynı ölçüde dışarıya da bakabilen bir yönetim anlayışı, çevredeki tehdit ve fırsatları daha iyi görebilir.Dolayısıyla insanlar, fırsat veproblemler ortaya çıktığında, yaygın bir liderlik ve inisiyatif ortamında birşşeyler yapılmasını sadece üst yönetimden beklemez, kendileri inisiyatif almayada başlarlar ,fırsat ve problemlemlere uyum hızlarını artırırlar.

Ne yazık ki pek çok kurumda yaratılmış kültür böyle degildir. Genelde çok zeki ve vizyoner bir müteşebbisin önderliğinde kurulan , çok kısa zamanda başarılı olan ve hızlı büyüyen kurumlarda bunun tam tersi bir kültür oluşur. Kültür, değişimi ateşlemek yerine, engelemek yönünde gelişir.Geçmişte bu denli başarılar kazanıldığına göre patronlar elbette dahi insanlardır. Bukadar başarıl olduğumuza göre herkesten çok daha vizyoner olmamız dogaldır görüşü hakim olmaya başlar . O zaman da kimseyi dinlemeye gerek kalmaz. Şirkette tüm gözler , içeriyi iyileştirmeye doğru yönelir ve dışarısı unutulur.

İçe yönelik bakış açısı diğer yönetim kademelerinde de fazkasıyla ortay çıkar . Zira hızla büyürken stratejik karar vermenin pek alemi yoktur. En kısa zamanda yeni bir tesis daha kurmak , bir banka şubesi daha açmak , buraları dolduracak insanlar aramak , görüşmek ,yerleştirmek , vb. Gibi “dahili” sorunlar herşeye eğemen olmaya başlar . Bu artamda ,söz konusu işleri en iyi yapacak kişiler terfi almaya başlarlar , çünkü dahili konularda tecrübeleri vardır.

Yönetim tecrübesi liderliğin yerini almay abaşlar ve tüm bunlar kurumun temel kültürü haline gelir. Kendinden aşırı emin .içe yönelik ve liderlik yerine yönetim odaklı bir kültür şekillenir. Gelecek buğünden farklı olacaksa, yalnızca geçmişteki tecrübenin ne yararı olabilir ki?

Oysa , şiddetli değişim ortamında kurumların ihtiyacı olan şey stratejidir.Bir yanda operasyonel etkinliği artırabilecek içsel bir bakış, öte yanda tüm kurumu saran dışa yönelik bir bakış açısı. Ayrıca bu değişim ortamında tüm kurumu saran bir “aciliyet hissi” (sense of urgency) de zorunludur. Fırsatkları bir an önce yakalayabilmenin aciliyeti, problemler bir an önce çözüm bulabilmenin aciliyeti.

İşte ,yirmi birinci yüzyılın kurumlarını oluşturmak ancak böyle bir kurum kültürü ile mümkündür. Tersi durumda ne olabileceğini örneklememi isteseniz, çok hızlı ve çabuk büyüyen patron şirketlerinin akıbetini günlük gazetelerde sık sık okuyabileceğinizi ifade etmem yeterli olur.

Kaynak: sistem yayıncılık YENİ DÜNYADA STRATEJİ VE YÖNETİM
Prof.Dr. Arman KIRIM

Yerleşim : Türkiye / Ankara  |  Meslek : Ögrenci
Izzet Akyol
Üye

Toplam 47 yazı
18/04/2001 :  02:36:54  Alıntı
Merhaba,

Recep bence önemli bir metni alıntılamış. Gerçekten de, dünya gittikçe globalleşiyor. Ancak global arenada kalıcı bir yer edinebilmek için ayakların yere sağlam basması gerekiyor ve bunun için de kültürel zemini iyi analiz edip ona göre stratejiler geliştirmek lazım.

Aynı şekilde ülkelerin de uygulayacakları makro politikalar için buna benzer analizler yapmaları zorunludur. Bu konuda Prof. Ziya Öniş'in enteresan çalışmaları var; değişik coğrafyalardaki değişik kültürlerin benzer iktisat politikalarının uygulanmasında nasıl farklılıklar arzettiği hakkında. Kendisi Boğaziçi Üniversitesi'nde hocadır ve zannedersem makaleleri Boğaziçi Üniversitesi Yayınları arasında yayınlandı. İlgilenenler bazı makalelerini belki internetten de bulabilirler. Arama motorları yoluyla aranabilir.

Selamlar,

İzzet

Yerleşim : / Amsterdam
M. Orhun Eskici

Yazar

Toplam 175 yazı
18/04/2001 :  10:55:55 Yazarın websitesine git Website   Alıntı
Katkılara teşekkürler.

Ziya oniş ve çalışmalarıyla ilgili bir iki link adresi de koyabilsen , muhteşem bir iş yapmış olacaktın. (!!) Çok şey mi istiyoruz? :)

Ama bu hatırlatma da çok faydalı oldu. Ziya Bey bu konularda önemli çalışmalar yapan , ciddi bir akademisyen.

Teşekkürler

M. Orhun E.

Yerleşim : Türkiye / İstanbul  |  Meslek : Ekonomist
Akın Arslan
Üye

Toplam 320 yazı
18/04/2001 :  16:38:55 Yazarın websitesine git Website   Alıntı


Merhaba,

Öncelikle katkılarınız için teşekkür ederim. Küreselleşen ekonomide ön plana çıkan kavramlardan birisi olan kurum kültürüne burada yer vermeniz gerçek çok güzel.

Bir gün ünlü yönetim bilimci DRUCKER'e şöyle bir soru yöneltiliyor:

" Hocam, özellikle son yıllarda yönetim felsefesi ve sistemleri konusunda sürekli yeni yaklaşımlar ortaya atılıyor ve teoriler üretiliyor. Biz bu teorilere ayak uydurmakta dahi zorlanıyoruz. Bu işin sonu ne olacak ne zaman ideali bulacağız?"

Soru DRUCKER'ın çok hoşuna gidiyor. Teşekkür ediyor.

"Doğaya ve ve o muhteşem ahenk içinde hayatlarını sürdüren canlılara bakın diyor. Biz ki ne zaman doğadaki gibi saf, mükemmel, kendi dengelerini dinamik bir ortamda yaratabilen yaşayan bir organizasyon yaratırız işte o zaman bu işin de sonunu bulmuş oluruz diyor"

İşte sanırım kurumsal kültür bunun için çok önemli. birlikte yaşama kültürünü geliştirebilirsek daha uzun ömürlü olabiliriz...

AKIN ARSLAN

Yerleşim : Türkiye / İstanbul  |  Meslek : Danışmanlık
 

Mesaj gönderebilmek için öncelikle giriş yapmış olmanız gerekmektedir.

Henüz kayıt yaptırmadıysanız buradan üye olabilirsiniz.

Üye olarak:

  • Yeni yazılar gönderebilir,
  • Varolan yazılara yorum yapabilir,
  • Arkadaşlarım, favorilerim, kişisel mesajlaşma, haber merkezi, dosya merkezi, online üyeler gibi pek çok yardımcı araçlardan yararlanabilirsiniz.

» Hemen üye olmak için tıklayınız.


 

2.47 saniye.
07:49:48, 3 Mayıs 2024, Cuma

Buradaki yazılar, yazarlarının ve Koniks.com®'un izni olmaksızın hiçbir yazılı, görsel yada sesli yayın organında yayınlanamaz. Eğitim amacı dışında, herhangi bir şekilde çoğaltılması yasaktır. Eğitim amaçlı çoğaltıldığı durumlarda, yazarla ilgili bilgilerin ve URL'nin belirtilmesi zorunludur.

Bu web sitesi bilgilendirme amacıyla iyi niyetle, amatör bir ruhla hazırlanmıştır ve yer alan her türlü bilgi genel nitelikte olup, doğruluğu, eksiksiz olması, güvenilirliği, yeterliliği ve güncelliği hiçbir surette sitemiz tarafından garanti ve taahhüt edilmemektedir. Yer alan görüş ve yorumlar tamamen Koniks.com üyelerinin kişisel görüşlerini yansıtmaktadır. Sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak iş kurma/yatırım kararı verilmesi, beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir ve söz konusu bilgilere dayanılarak alınacak kararların neticesinde oluşabilecek yanlışlık veya zararlardan Koniks.com sorumlu tutulamaz.

© 2000-2024 Koniks.com İletişim   ||   Kullanım Şartları   |   Kurallar   |   Sitenin Kullanımı   |   Gizlilik   |   Yardım