Pazarlama ve Satış - Koniks.com

Koniks.com
Kullanıcı adı:
Şifre:
Şifremi hatırla


    Ana Sayfa          Forumlar          Arama          Yardım           Kayıt Ol

Pazarlama ve Satış


hascence
Üye

Toplam 1122 yazı
16/08/2005 :  14:41:22   Yazarın websitesini ziyaret et Website  Bu yazıdan alıntı yaparak yorum yaz Alıntı


Sitemize yeni giren bir arkadaşımıza pazarlama ve satış ile ilgili bilgiler lazımmış. Hep beraber yardımcı olalım arkadaşlar hem yeni yazara hemde başka yararlanmak isteyenlere faydalı olabiliriz. Arkadaşımız pazarlama ve satış arasındaki farkları araştırıyormuş fikirlerinizi bekliyoruz.

Yerleşim : Kuzey Kıbrıs TC / Güzelyurt  |  Meslek : Bankacılık-Finans
Anahtar
Yeni Üye

Toplam 76 yazı
17/08/2005 :  11:24:34  Alıntı
Satis nedir konusunda sayin Mim bunu kisaca aciklamis. Verdigi bilgiler dogrultusunda bu bolumler ayrintili olarak incelenebilir. Ama genel cizgiyi cok iyi belirtmisler...
Basit seyler yapin, kucuk seyler yapin. Ama surekli yapin ve gelistirin. Goreceksiniz insanlar size ozenecek, goreceksiniz kucuk seyler yapanlar cogalacak. Onlar, bizler, sizler cogaldiginda ise bir lider beklemeyecegiz cunku biz damlaya damlaya gol oldugumuzu farkedecegiz...

Yerleşim : Türkiye / İstanbul  |  Meslek : Satıs Müdürü
Anahtar
Yeni Üye

Toplam 76 yazı
17/08/2005 :  11:38:17  Alıntı
Pazarlama Stratejisi

Abdulkadir Dursunoğlu
Dustaş A.Ş. ve Erzurum İmar Sanayi’nde Yön. Kur. Üyesi

1.1. Giriş

Pazarlama bir ürünü atmak için kullanılan teknikleri içeren ticaretin ve bilimin bir dalı olarak nitelendirilmektedir. Pazarlama stratejisi ise bir ürünü satmak amacına yönelik tekniklerin bir strateji içerisinde uygulandığı bir ticaret ve bilimsel dal anlamına gelmektedir.

Bir strateji kısa, orta veya uzun vadeli hedefler içerebilir. Pazarlama stratejisi de bir ürünü bu anlayış çerçevesinde kısa, orta ve/veya uzun vadeli olarak satma hedefi gözetmektedir. Bu çerçevede asıl amaç işletmenin kısa, orta ve/veya uzun vadede cirosunu reel olarak artırmaktır. Reelden maksat bir sonraki yıl cirosunun artış hızının bir önceki yılın veya önceki yılların artış hızının ortalamasından daha yüksek olmasıdır.

Etkin bir pazarlama stratejisi kısa,orta ve uzun vadelerin tümünde satışları artırma kabiliyeti içerisindedir. Dolayısı ile tüm dönemlerdeki ciro artışı etkin bir pazarlama stratejisinin en önemli özelliğidir.

Bu çalışmada öncelikle pazarlamanın tarihçesi ele alınacak daha sonra pazarlama tekniklerine değinilecektir.Daha sonra pazarlama stratejisinin üzerinde durulacak ve etkin bir pazarlama stratejisinin özelliklerine vurgu yapılacaktır. Sonunda ise pazarlama stratejisi nasıl inşa edilir sorusuna cevap verilecektir.

1.2. Pazarlamanın tarihçesi

Dünyada ilk var olan ticaret şekli takas sistemi olarak bilinmektedir. Takas sistemi ürünlerin birbirleri ile takas edilmesi şeklinde gerçekleşmektedir. Örneğin, bir kılıçın bir çuval unla takas edilmesi gibi.

Takas sistemi önceleri primitif pazarlar denilen halk pazarlarında gerçekleşmekte idi. Çiftçiler ürettikleri malları piyasaya getirir, zanaatkarların yaptıkları şeyler ile takas ederler idi. Böylece, bu tür bir zincirleme takas sistemi Pazar sistemini işletir idi. Bu zamanlarda, insanların komplike ürün isteği olmadığı için zorunlu haller dışında pazara inmeleri söz konusu değil idi. Bu zamanlardaki pazarların ana özelliklerinden birisi insanların bir köşede mallarını satmak için müşterilerin gelmesini beklemeleri idi.

Zamanla para adı verilen ve malların değiş tokuşunu sağlayan, insanlara ürünleri satın alma gücü veren bir madde icat edilmiştir. Önceleri para ile değiş tokuş hükümet birimleri ile halk arasındaki ticari alışverişi sağlamakta idi. Daha sonra, hükümet kurumlarının genişlemesi ve bu kurumlarda çalışan kişilerin kalabalıklaşması halk ile olan ilişkilerin daha da artmasına olanak vermiştir. Dolayısı ile şehirli nüfus ortaya çıkmıştır. Bu durum paranın insanların olduğu yerlerde daha fazla kullanılmasına olanak vermiştir. Daha sonra şehirli nüfus ile çiftçi nüfus arasındaki mal alımında paranın rolünün genişlemesi her yerde paranın kullanılmasına olanak vermiştir.

Zamanla paranın insanların refah seviyesini artırıcı yönündeki rolü insanlar tarafından anlaşılmış ve insanlar daha çok paraya sahip olmanın yollarını araştırmışlardır. Bu psikoloji çeşitli alanlarda ilkel olmakla birlikte bir üretimin başlamasına olanak vermiştir.

Bu zamanlarda üreticiler elde ettikleri veya yaptıkları ürünleri pazarlara getirmişler ve daha çok müşteriye sahip olmanın yollarını aramışlardır. Daha sonra şehirlerde parasal birikimlerin artması satıcıların yani ticari erbabların ortaya çıkmasına olanak vermiştir. Bu sınıf ta daha çok mal satabilme uğraşı içerisine girmişlerdir. Bu uğraşı yüksek sesle insanları kendilerine çekme şeklinde gerçekleştirmişlerdir. Dolayısı ile ilk pazarlama şekli pazarlarda yüksek sesle “Çok güzel elmalarım var” “Buraya gel şeklindeki” müşteri çekme şeklinde kendini göstermiştir.

Bu çağlarda, ayrıca belirli şehirlerden mallar satın alınıp daha sonra yerel pazarlarda satma fiilide gerçekleşmiştir. Aynı şekilde bulunulan şehirlerden bağımsız olarak bir şehirden mal alınıp bir başka şehire ***ürülüp satılması şeklinde de bir ticari faaliyet başlamıştır. Bunlara ek olarak komşu ülkelerden mal satıl alınması da gerçekleşmiştir. Dolayısı ile uluslar arası serbest ticarette bu çağlarda ortaya çıkmıştır.

Daha sonra , özellikle 1400’lerden sonra uluslar arası ticaret uzak ülkeleri de kapsamış ve uzak ülkelere mal satılıp bu ülkelerden mal satın alınması yaygınlaşmıştır. Bu zamanlarda pazarlamanın daha modern bir şekle dönüştüğü görülmektedir. Örneğin İngiltere’deki bir tüccar bir gemiye Hindistan’ da satılmak üzere mal yüklemekte bu malı satacak bir kişi ile anlaşmaktadır. Bu kişiye bir ücret veya komisyon karşılığında malın pazarlama işini devretmektedir. Daha sonra satılan mal karşılığında o ülkeden İngiltere’de hangi tür mallar satılıyorsa o mallar satın alınmakta ülkeye getirilmektedir. Daha sonra getirilen mallar bu ülkede bir yere konmakta ve satışı yapılmaktadır.

Bu zamanlar ilk modern ticarethanelerin doğduğu yıllar olarak bilinmektedir. İster yurtiçi ister uluslar arası ticaret yapılsın ticaretçi sınıfın doğuşu ve sermaye birikimi ticarethanelerin doğmasına olanak vermiştir. Bu noktada Pazar satıcılarının bir kısmı mallarını bu insanlardan temin etmektedir. Bu zamanlar halen primitif pazarlamanın hüküm sürdüğü yıllar olarak bilinmektedir.

Daha sonra ticarethanelerin miktarındaki artış ve ortaya çıkan rekabet modern üretim tekniklerinin genişlemesi yolların islah edilmesi insanların dükkanlarında sadece oturarak değil, daha uzak ücralara mal satılması gereğini ortaya koymuştur. Bu fiiliyattan amaç rekabetten karlı çıkmak ve ciroyu artırmaktır. Nihai hedef sermaye birikimini artırmaktır.

Bu amaçla, bu malları satabilecek insanların bulunması fiiliyatı gerçekleşmiştir. Bu insanlarda aranan özellikler dürüst olunması halk değimi ile hesabını kitabını bilmesi, tatlı dilli olunması, ikna yeteneğine sahip olunmasıdır. Böylece, ilk modern pazarlamacılar ortaya çıkmıştır.

Bu insanların işe alınmasındaki maksat hem daha fazla mal satmak ve böylece ciroyu artırmak hem de şirketin kümülatif karını artırmaktır. Bu zamanlarda, şimdiye nazaran rekabetin z olması insanların kolay mal pazarlayabilmelerine olanak vermekte idi. Dolayısı le, bu zamanlar pazarlamanın en kolay olarak yapıldığı yıllar olarak bilinmektedir.

1900’ lü yıllar ticarethane odaklı ticaretin ivme kazandığı yıllar olarak bilinmektedir. Bu zamanlarda inanların daha çok üretip daha çok satış yapacağı düşüncesi, toplumsal refahın ve satın alma gücünün artması ticaret ile uğraşan insan sayısını artırmıştır. Coğrafi engellerin kaldırılması ve refahtaki gelişmeler daha komplike malların üretilmesini ve satılmasını olanaklı hale getirmiştir. Diğer yandan, artan rekabet bu büyüyen pastadan daha fazla pay alınması yönündeki hareketleri artırmış ve pazarlama daha fazla önem kazanmıştır.

Bu zamanların özelliği, pazarlamacının daha fazla mal satması yönündeki istektir. Dolayısı ile, bu yıllarda pazarlamacıda bulunması gereken şey insanları ikna etme yeteneğine sahip olması isteğidir.

1800’lerden sonra(1900’lü yıllar dahil) pazarlama reklam ile güçlendirilmeğe çalışılmıştır. Önceleri el ve gazete ilanları şeklinde yapılan bu güçlendirme daha sonra televizyon ve internet aracılığı ile desteklenmiştir.

1940’lı yıllar ve sonrası genel olarak pazarlamanın üretim-toptancı-perakende zinciri içerisinde kendini bulduğu yıllar olarak bilinmektedir. Üreticiler toptancılara toptancılar perakendecilere perakendeciler de perakende müşteriye mal satmağa başlamışlardır.

Bu zamanlarda pazarlamanın öneminin arttığı açıkça görülmektedir. Artan halkın refahı rekabet ve rekabetten daha karlı çıkmak, toplumsal refahın büyük bir kısmını kendilerine kanalize etmek isteği kurumların pazarlamaya daha fazla önem vermesini sağlamıştır. Bu zamanlarda başarılı işletmelerin istedikleri pazarlamacı profili primitif çağlarda belirtilen pazarlamacı profili ile aynıdır.

1960’lardan sonra ise pazarlama şekli biraz daha değişmiştir. Üreticiler mallarını daha fazla satabilecek toptancılara birtakım avantajlar sunmuştur. Bu avantajlar kıymetli mallar, ücretsiz geziler ve tatiller ve ücretsiz mal aktarımı şeklindedir. Burada üretici toptancılara bu avantajı belirli bir mal kotasını doldurma şartı ile vermektedir.

Bu zamanlar pazarlamacıların yükünün biraz daha hafiflediği yıllar olarak bilinmektedir. Bu hafiflemenin ardında kurumların müşterilere sunduğu avantajlar bulunmaktadır.

Bunlara ek olarak, kurumlar bu avantajları sunmakla kalmamış pazarlamacılara belirli bir miktar mal satmak karşılığında komisyon ücreti de sunmuştur.

Bu düşüncenin ardındaki varsayım ilkönce toptancıların kendi mallarını tercih ederek rekabetten avantajlı çıkmak, daha sonra bu malların satışını daha da artırarak ciroyu olabildiğince artırmaktır.

Bu yıllar ayrıca bayilik sisteminin ortaya çıktığı yıllar olarak bilinmektedir. Yurtiçi üreticiler belirli şehir veya bölgelerdeki toptancılara bayilik yurtdışı üreticiler ülke toptancılığı veya ortak üreticilik faaliyetinde bulunmuşlardır.

1980’li yıllar ve sonrası birincil ve ikincil derecedeki toptancıların da mallarını pazarlamak amacı ile bir pazarlama biriminin oluşturulduğu yıllar olarak bilinmektedir. Bu toptancılar, küçük toptancı veya perakendecilere mal satmağa yönelik pazarlama faaliyeti içerisinde bulunmaktadır.

1990’ lı yıllar ve sonrası üreticilerin toptan ticareti yapan işletmelere yönelik avantajlar sunmanın yanında asıl olarak perakende müşterilerin kendi ürünlerini almalarını hızlandırıcı pazarlama faaliyetleri içerisinde bulunduğu yıllar olarak karşımıza çıkmaktadır. Ayrıca toptan veya perakendeci işletmelerin de bu tür pazarlama faaliyetlerine başlamaları bu yılların bir başka özelliğidir.

Bu faaliyetler, perakende müşteriye sunulan ücretsiz veya avantajlı ürün odaklı pazarlama stratejileridir. Kampanyalar bu faaliyetlerin en önemli araçları durumundadır. Görsel, işitsel ve yazılı medya bu araçların halkla diyaloğu noktasında çok önemli yer tutmaktadır. Dolayısı ile 1990’lı yıllar ve sonrası üreticilerin ve toptancı işletmelerin ciroyu daha fazla artırmak amacı ile pazarlama stratejilerini uyguladığı yıllar olarak karşımıza çıkmaktadır.

Bu noktada,pazarlamacıların fonksiyonları eskiye nazaran daha düşük seviyede kalmaktadır.

1.3. Pazarlama çeşitleri

Pazarlama çeşitleri zaman içerisinde değişmektedir. 11900’ lü yıllara kadar olan Pazar pazarlamacısı tipi 1900’ lü yıllarda modern pazarlamacı özelliğine dönüşmüştür. Buradaki modernden maksat pazarlamacının bir kurumsal kimliğe bürünmesidir. 1950’li yıllardan sonra pazarlama aracına reklamlar katılmıştır. 1980’li yıllardan sonra pazarlama stratejileri oluşturulmuştur.

Aşağıda temel pazarlama çeşitlerine değinilecektir.

1.3.1 Birebir pazarlama

Bire bir pazarlama geçmişte varolan ve gelecekte de varolmağı sürdürecek bir pazarlama çeşidi olarak karşımıza çıkmaktadır.

Bu pazarlama çeşidi mal satmak için insanların kurumlardaki insanlarla birebir mal pazarlanması hususundaki iletişimi ve pazarlamacıların dolaysız olarak perakende müşteriler ile iletişimini kapsamaktadır. İlkine örnek bir fabrikanın ürünlerini satan pazarlamacı ikincisine örnek ise evlere halı pazarlayan ya da televizyonlarda bir ürünü tanıtan pazarlamacı işadamı tipidir.

Önceleri primitif pazarlama usulü ile başlayan bu çeşit daha sonra üretici-toptancı-perakendeci zinciri içerisinde gelişmiştir.

Bu pazarlama tipinde pazarlamacı tipi zaman içerisinde değişmiştir. Primitif pazarlama usulü ile başlayan pazarlamacı işadamı tipi daha sonraları insanları kandırmağa yönelik eylemleri içeren bir pazarlamacı tipine dönüşmüştür. Daha sonra eğitim seviyesinin artması, serbest piyasa ekonomisinin gelişmesi ve pazarlama stratejilerinin pazarlama içerisinde ağırlık kazanması pazarlamacı tipi primitif usule geri dönmüştür. Gelecekte de bu eğilimin devam edeceği muhakkaktır.

Pazarlamacının zorla sattığı her ürün kısa vadeli olarak şirkete getiri sağlayabilir. Bununla birlikte orta ve uzun vadede bu satma alışkanlığı şirketin tavizler vermesine yol açabilmektedir. Bu da işletmelerin menfaatleri açısından olumlu bir davranış değildir.

Bu tavizlerin çoğalması şirketin orta ve uzun vadede zarar etmesine ve kapanabilmesine sebep olabilmektedir.

Tavizlerin verilmesi genellikle halk deyimi ile sürümü olmayan malların satılması esnasında ortaya çıkmaktadır. Dolayısı ile bu ürünlerin satışını yapan işletmelerin uzun vadeli olarak hayatlarını idame ettirmesi mümkün görünmemektedir.

Bundan dolayı, işletmelerin satışı kolayca yapılabilen ürünleri satması daha mantıklı görünmektedir.

Bu noktada pazarlama işine giren insanların işe girmeden önce işletmenin ne tür mallar sattığını tetkik etmesi gerekmektedir. Aksi halde, bu tuzağa düşen insanların işletmelerin kapanabilmesi dolayısı ile bir süre sonra yeniden işsiz duruma düşecekleri gerçeğinden hareketle garantili bir iş bulamama tuzağına düşmektedirler.

Bundan dolayı bu bölümde çalışacak insanların bu noktaya çok dikkat etmeleri gerekmektedir. Diğer yandan, garantili ve avantajlı bir meslek bulmak ancak tecrübe ve bilgi hamurundan ileri geldiği düşünülürse bu tür iş bulmak isteyen kişilerin yüksek okul bitirmeleri gerekmektedir. Aksi halde, insanların iş seçme özgürlüğü kısıtlı kalmaktadır.

Gelecekte bu pazarlamacı işadamı tipinin şirketlerin sadece birbiri ile temasını sağlayacak ve fonksiyonu bununla sınırlı kalacak bir işadamı tipine döneceği muhakkaktır.

Serbest piyasa ekonomisinin gelişmesi insanların reel hayatta kandırılmalarını olanaksız duruma getirmektedir. Diğer yandan,işletmeler kısa vadeli karlar yerine uzun vadeli karları elde etme peşindedirler. Dolayısı ile hem işletme açısından hem de tüketiciler açısından primitif pazarlamacı işadamı tipi yaygın hale gelmektedir.

1.3.2. İnternet pazarlaması

Bu pazarlama çeşidi internette belirli sayfalarda bazı ürünleri pazarlamağa yönelik faaliyetleri içermektedir. Bu pazarlama çeşidi toptan ve perakende olarak ikiye ayrılabilmektedir. Perakende olarak belirli ürünlerin belirli bir şirket tarafından kredi kartı ödemesi yada havale yapılması şartı ile pazarlaması yapılmaktadır. Toptan olarak, belirli web sayfalarında toptan alıcılar veya satıcılar bir araya gelmekte ve birbirleri ile web ortamında yada diğer kanallarla iletişim kurarak malların pazarlanmsı gerçekleşmektedir. Ayrıca web ortamında, simsar adı verilen belirli bir komisyon yada kar karşılığı malları üçüncü şahıslara pazarlayan pazarlamacı tipi bulunmaktadır.

İnternet pazarlamasında belirli bilinen marka ya da özelliklere sahip ürünlerin pazarlaması sağlıklı olarak gerçekleştirilememektedir. Bundan dolayı internet ortamında ara hizmet sunulmasının ve çok tercih edilen bilinen markaların ve bazı ürünlerin haricinde internet pazarlaması randımanlı bir şekilde işlememektedir.

1.4. Pazarlama Araçları

Pazarlama araçları reklamlar ve pazarlama stratejileri olarak ikiye ayrılmaktadır. Bir ürünün geniş halk kitlelerine duyurulabilmesi reklamlarla ve malın satışının artması pazarlama stratejileri ile mümkün olabilmektedir. Dolayısı ile belirtilen pazarlama çeşitlerinin başarısını bu iki aracın etkinliği ile doğru orantılı olduğu gerçeği göz ardı edilmemelidir.

1.4.1 Reklam

Reklam görsel işitsel ve yazılı medya ararcılığı ile bir şirketin ürününü tüketicilere tanıtan bir pazarlama ararıdır. 1700’ lü yıllarda kağıt ilan şeklinde olan bu araç daha sonra gazete , dergi televizyon ve internet ilanlarına dönüşmüştür.

Reklamın önceleri duyuru yapma şeklindeki niteliği daha sonra ürünlerle tüketiciler arasında bir bağ kurma haline dönüşmüştür.

Özellikle televizyon reklamları ürün markasını farklılaştırmağa yönelik bir amaç taşımaktadır. Bu amacın ardındaki varsayım insanların zihninde ürünün olumlu bir şekilde yer etmesi , böylece sabit müşteri oluşturmak ve çocuklar üzerinde etki bırakarak uzun vadeli müşteri yaratmak fikri yaratmaktadır.

1990’lara kadar malın sadece tanıtımı amacı güden reklamlar zamanla tüketici ile ürün arasında bir şekilde duygusal bağ kurma amacı gütmüştür. Reklamlardan bu yönü ile marka farklılaştırması ve/veya marka bağımlılığı meydana getirme yönünde gerçekleştirilmesi ve bu sürecin bir aracı olarak yararlanıldığı göz ardı edilmemelidir.

1.4.2. Pazarlama stratejileri

Bu araç yeni bir kavramdır. Pazarlama stratejileri piyasalarda rekabetin kızışması ile kendisini göstermektedir.

Pazarlama stratejilerinden amaç kısa orta ve uzun vadeli ciroyu artırmaktır denilebilir.

II. Pazarlama stratejileri

Özellikle 1990’ lı yıllardan sonra ürün ve hizmet piyasasında rekabet kızışmıştır. Birçok firmanın aynı sektörlerde mal ve hizmet sunması tüketicilerin birden fazla seçenek ile karşı karşıya kalmalarına olanak vermektedir. Bu durum işletmelerin müşterilerini kaybetme riski ile karşı karşıya kalmalarına neden olmaktadır. Dolayısı ile işletmeler müşterilerini kaybetmemek yeni müşteriler kazanmak dolayısı ile ciroyu artırmak amacı ile müşterileri ürünlerine çekecek bir takım arayışlar içerisine girmelerine neden olmaktadır.

Reklamlar 2000’ li yıllara kadar satışları artırmada en etkin yol olarak görünüyordu. Özellikle, işletmelerin çok küçük bir kısmının reklam verebilmesi bu işletmelerin satışlarını artırma yönünde çok olumlu sonuçlar almasını sağlıyordu. Ayrıca, reklamlar belirli bir strateji içermese de reklam yokluğu içerisinde markaların insanların zihninde yer etmesine olanak veriyordu. Bununla birlikte artan tüketim ve artan firma sayısı ve dolayısı ile birbirine rakip çok sayıdaki markanın reklam verebilmesi reklamların etkinliğini azaltmaktadır. Dolayısı ile müşterileri markaya çekecek ve reklamlarla desteklenecek bir yolun bulunması gerekmektedir.

Özellikle, ürün bakımından dolgunluğa ulaşmış bir piyasada en azından ciro artış trendini korumak için birkaç amaca hizmet eden pazarlama araçlarına ihtiyaç duymaktadırlar. Birkaç amaca hizmet eden bir şey kendisinde strateji barındırdığından şirketlerin rasyonel stratejilere dayalı pazarlama araçlarını kullanma zorunlulukları bulunmaktadır. Bu olgunun ismi pazarlama stratejisidir.

İlk zamanlar ürünlerin satılmasında pazarlamacılar çok etkin rol oynuyorlardı. Daha sonra, gelir ve eğitim seviyesinin yükselmesi insanların daha kaliteli malları tercih etmelerine olanak verdi. Dolayısı ile, işletmeler daha kaliteli mallar üretmek mecburiyetinde kaldılar. Artan refah, aynı sektörde bir çok işletmenin faaliyette bulunmasına yol açtı. Artan rekabet ve daha fazla mal satma isteği reklamları etkin pazarlama aracı olarak ortaya çıkardı. Şirketlerin büyümesi ve çoğunu reklam vermesi reklamın etkisinin birey şirket açısından daha azalmasına yol açtı. Daha sonra,insanları ürün alımına çekecek cazip avantajlar sunmanın ciroyu artırdığının farkına varıldı.Şimdi ve gelecekte, insanlara hem reel avantajlar sunan hem de marka ile duygusal bağ kurmağa yönelik pazarlama stratejileri şirketlerin büyümesine yön verecektir.

Etkin bir pazarlama stratejisi bir işletmenin kısa orta ve uzun vadeli olarak ciro ve karlılığını artırmalıdır.

Günümüzde artan rekabet, eğitim seviyesinin artması insanların daha seçici konumda olmaları daha reel düşünebilmeleri şirketlerin hem kaliteli ürün hem uygun fiyat hem de tüketicilere extra avantajlar sunmalarını zorunlu hale getirmiştir.

Bu avantajlar hem tüketicilere kısa vadede diğer işletmelerin sunamadığı avantajları içermeli hem sabit müşteri kitlesi oluşturabilmeli hem orta ve uzun vadede müşteriyi artırabilmelidir. Pazarlama stratejisi bir anlamda insanların gözünde markayı farklılaştırmalıdır.

Mal farklılaştırması müşterilerin markayı avantajlı olarak görmesinin yanında marka ile bir duygusal bağ kurulmasını hedeflemektedir. Bu amaçla yapılan her türlü sosyal ve ticari aktivite marka farklılaştırmasına olanak vermektedir.

Mal farklılaştırmasının bir sonucu da müşterilerde bağımlılık meydana getirmesi gerektiğidir. Bir sonuç olmasına rağmen marka bağımlılığı marka farklılaştırmasının bir üst seviyesidir. Bu nedenle marka ile tüketici arasında bir duygusal bağ kurulmalıdır.

Pazarlama stratejileri bir yandan marka farklılaştırması ile kısa orta ve uzun vadeli olarak satışları artırırken bir yandan marka bağımlılığı ile artan müşteri kitlesini elinde tutmalıdır. Diğer bir değiş ile sabit müşteri kitlesi yaratabilmelidir. Dolayısı ile etkin bir pazarlama stratejisi bu iki olguyu kendisinde kaynaştırmalıdır.

Pazarlama stratejilerinin etkinliği görsel medya ile daha da artmaktadır. Şöyle ki pazarlama stratejileri hakkında halkın bilgilenmesi özellikle görsel medya ile gerçekleşmektedir. Dolayısı ile daha fazla müşteriye ulaşabilmenin yolu reklamlarla desteklenmiş pazarlama stratejilerinin halka duyurulabilmesi ile mümkün olabilmektedir.

Diğer yandan üreticilerin yüksek cirolar elde edebilmeleri ancak müşterilerin bu malları talep etmesi ile mümkün olabilmektedir. Dolayısı ile, pazarlama stratejileri perakende müşterileri üzerinde yoğunlaşmalıdır.

Pazarlama stratejileri uygulanan toplumun genel psikolojik eğilimleri ile uyumlu olmalıdır. Diğer bir değiş ile strateji o toplum tarafından benimsenmelidir ve olumlu olarak algılanmalıdır. Bu olgu marka farklılaştırması ve marka bağımlılığı için önemli bir süreçtir. Ayrıca strateji dahilinde tüketicilere verilecek reel avantaj o toplum tarafından cazip karşılanmalıdır. Bu noktada tüketici eğilimleri çok iyi belirlenmelidir.

Pazarlama stratejisi ürüne en uygun, müşteriye en avantajlı hizmeti sunan müşteriyi markaya çekmede ciroyu en fazla artıracak şekilde oluşturulmalıdır. Yani toplum bir müşteri ise, elbise en uygun pazarlama stratejisi olmalıdır.

Pazarlama stratejisinin satışları artırıp artıramayacağı çok iyi hesap edilmelidir. Diğer bir değiş ile satışları en iyi hangi avantajların tüketiciye sunulması halinde en fazla artıracağına karar verilmelidir. Avantajların, toplumun çok rağbet edeceği avantajlar olması zorunluluğu bulunmaktadır. Ayrıca, şayet belirli bir gelir seviyesine hitap edilmesi gerekiyorsa o kesimin en fazla bir şekilde ihtiyaç duyduğu yada en fazla rağbet göstereceği avantajlar sunulmalıdır.

Örneğin bir şirket satışları artırmak amacı ile orta ve üst gelir seviyesine yönelik bir pazarlama stratejisi hazırlamış olsun. Belirli bir miktar alışveriş karşılığında diyelim 10kg keçi eti sunulmuş olsun. Bu avantaj Türk toplumunun gelir seviyesi orta veya üst seviyesindeki insanlar tarafından rağbet görmeyecektir. Çünkü keçi eti Türk toplumunda bu kesim tarafından çok fazla rağbet görmemektedir.Dolayısı ile pazarlama stratejisi başarılı olamayacaktır.

Pazarlama stratejileri hedef kesim tarafından hoşnutlukla karşılanmalıdır. Ayrıca, sunulan avantaj insanlarda orta ve uzun vadeli de olarak bir etki bırakmalıdır. Dolayısı ile pazarlama stratejileri insanların zihninde markayı olumlu yönde bir dahaki alımlarda markayı tercih edecek kadar farklılaştırmalıdır. Ayrıca, bu olumlu izlenimi insanlar başka kişiler ile paylaşmalıdır. Bunlara ek olarak marka farklılaşmalı ve bu farklılaşma yeni nesillere yani ailelerin çocuklarına da yansımalıdır. Böylece, müşteri kitlesi hem sabit hale gelmiş olur hem de müşteri kitlesi yeni nesillerin de sabit müşteri haline gelmesi sağlanmış olur. Böylece artan sabit müşteri kitlesi oluşturulmuş olur.

Örneğin bir kamyon satın alınması için yeni evli çiftlere bir transatlantikte balayı hizmeti sunulsun. Bu avantaj Türkiye şartlarında pahalı bir avantajdır. Dolayısı ile diğer firmalar aynı hizmeti vermedikçe bu pahalı ve cazip avantajı değerlendirmek için tüketiciler bu işletmenin ürününden satın alacaktır. Bu durum kısa vadeli satışları artıran cazip bir avantajdır. Çünkü Türkiye’ de bu avantajdan paralı olarak yararlanabilecek kişi sayısı çok fazla değildir. Diğer yandan, yeni evli çiftlerin veya ikinci bir balayı geçirmek isteyen kişiler normal hayatta yararlanamayacakları bu cazip avantaj dolayısı ile çok mutlu günler geçirebileceklerdir. Marka bu strateji bu yönü ile olumlu yönde farklılaşmaktadır. Tatilin sonunda insanlarda genel psikolojik eğilim(Türkiye’de) kendisine çok mutlu anlar yaşatan olguya şükranlık duymak şeklindedir. Dolayısı ile marka ile bu insanlar arasında olumlu yönde duygusal bir bağ meydana gelecektir. Bu avantajı bu insanlar dönüşlerinde her yerde anlatabileceklerdir. Dolayısı ile bu konuşmalar esnasında markanın bahsi de geçecektir.Diğer bir değiş ile insanlar markayı olumlu yönde başka insanlara anlatacaklardır. Anlatılan insanlarda markaya karşı bir eğilim ortaya çıkacaktır. Çünkü marka avantajlı bir konumdadır. Aynı şekilde, insanlar bir dahaki satın almalarında bu farklılaşmış markayı tercih edebileceklerdir. Strateji bu yönü ile sabit ve artan müşteri kitlesi yaratabilme etkisine sahiptir. Aynı şekilde, sabit müşteri kitlesi marka bağımlılığını gelecek nesillere aktaracaktır. Dolayısı ile artan sabit müşteri kitlesi oluşturulmuş olacaktır. Strateji bu yönü ile hem kısa vadeli satışları artırma noktasında hem de orta ve uzun vadeli satışları artırabilme noktasında etkindir.

Pazarlama stratejileri şirketlere çok yüksek maliyet yüklememelidir. Bununla birlikte şirketler de belirli bir maliyetten kaçmamalıdırlar. Pazarlama stratejilerinin en önemli özelliği müşterilerin sayısını ve ciroyu artırma özelliğidir. Dolayısı ile bir pazarlama stratejisi ciroyu artırarak toplam karı artırmağı gözetmektedir.

Pazarlama stratejileri şirketleri mali zorluğa sokmamalıdır. Dolayısı ile pazarlama stratejileri getiri konusunda garantili olmalıdır. Diğer bir değiş ile etkin olmalıdır.

Gelecek yüzyılda şirketlerin hayatta kalabilmeleri ancak etkin pazarlama stratejileri ile mümkün olabilecektir. Dolayısı ile, şirketlerin bünyelerinde mutlak olarak bir pazarlama stratejisi bölümü oluşturmaları gerekmektedir. Bu noktada, pazarlamanın ana unsurunu pazarlama stratejileri oluşturacaktır.

Bölümler oluşturulduğunda bu bölümlerde çalışan profesyoneller halkın tüketim eğilimlerini çok iyi tahlil etmek durumundadırlar. Bundan dolayı bu bölümlerde psikologların ve/veya psikiyatristlerin bulundurulması zorunluluğu bulunmaktadır. Bu bölümlerde bulundurulacak profesyonellerin çok etkin politikalar yapması zorunluluğu bulunmaktadır. Dolayısı ile bu bölümde stratejistlerin de bulunması gerekmektedir. Ayrıca, çok boyutlu düşünebilen pazarlama profesyonellerinin de bulunması gerekmektedir. Dolayısı ile bu bölümde bu üç unsurun mutlaka bulunması gerekliliği bulunmaktadır.

Bu bölümlerde görev alacak bireyler kurumun içerisinden olduğu gibi dışarıdan da sağlanabilir. Bu bölümde fikirlerin bir harmonisi ortaya çıkması gerektiğinden bu bölümde bir alt üst ilişkisinden ziyade bir grup ve ekip çalışması ortamı sağlanmalıdır. Diğer bir değiş ile demokratik bir çalışma ortamının sağlanması gerekmektedir.

Bu bölümde fikir üretilmesi ve sosyal analizler yapılması gerektiğinden belirli mesai uygulamalarının uygulanması gereği bulunmamaktadır.

Bölüm kurumun işleyişinden bağımsız bir şekilde işlemeli ve kurumun en üst yönetim kademesine karşı sorumlu olmalıdır.

Bu bölümlerde en iyi pazarlama stratejileri uygulanması gerektiğinden bu bölüme birey yerleştirmede çok etkin davranılmalıdır. Ayrıca, çok iyi bir pazarlama stratejisinin zarar görmemesi açısından bölümün bağlı olduğu yönetimdeki kişilerin realist düşünce yapısına ve olayları yansız irdeleyebilme yeteneğine sahip, geniş vizyonlu insanlar olmaları gerekmektedir.

Bu yüzyılda ve gelecek yüzyılda şirketlerin ancak ayakta durabilmeleri pazarlama stratejileri ile mümkün olabileceğinden dolayı bütün pazarlama çeşitlerinin başarılı olabilmesi pazarlama stratejilerine bağlı olacağından dolayı bu konuya çok dikkat edilmelidir.


Basit seyler yapin, kucuk seyler yapin. Ama surekli yapin ve gelistirin. Goreceksiniz insanlar size ozenecek, goreceksiniz kucuk seyler yapanlar cogalacak. Onlar, bizler, sizler cogaldiginda ise bir lider beklemeyecegiz cunku biz damlaya damlaya gol oldugumuzu farkedecegiz...

Yerleşim : Türkiye / İstanbul  |  Meslek : Satıs Müdürü
 

Mesaj gönderebilmek için öncelikle giriş yapmış olmanız gerekmektedir.

Henüz kayıt yaptırmadıysanız buradan üye olabilirsiniz.

Üye olarak:

  • Yeni yazılar gönderebilir,
  • Varolan yazılara yorum yapabilir,
  • Arkadaşlarım, favorilerim, kişisel mesajlaşma, haber merkezi, dosya merkezi, online üyeler gibi pek çok yardımcı araçlardan yararlanabilirsiniz.

» Hemen üye olmak için tıklayınız.


 

2.34 saniye.
01:15:20, 20 Nisan 2024, Cumartesi

Buradaki yazılar, yazarlarının ve Koniks.com®'un izni olmaksızın hiçbir yazılı, görsel yada sesli yayın organında yayınlanamaz. Eğitim amacı dışında, herhangi bir şekilde çoğaltılması yasaktır. Eğitim amaçlı çoğaltıldığı durumlarda, yazarla ilgili bilgilerin ve URL'nin belirtilmesi zorunludur.

Bu web sitesi bilgilendirme amacıyla iyi niyetle, amatör bir ruhla hazırlanmıştır ve yer alan her türlü bilgi genel nitelikte olup, doğruluğu, eksiksiz olması, güvenilirliği, yeterliliği ve güncelliği hiçbir surette sitemiz tarafından garanti ve taahhüt edilmemektedir. Yer alan görüş ve yorumlar tamamen Koniks.com üyelerinin kişisel görüşlerini yansıtmaktadır. Sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak iş kurma/yatırım kararı verilmesi, beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir ve söz konusu bilgilere dayanılarak alınacak kararların neticesinde oluşabilecek yanlışlık veya zararlardan Koniks.com sorumlu tutulamaz.

© 2000-2024 Koniks.com İletişim   ||   Kullanım Şartları   |   Kurallar   |   Sitenin Kullanımı   |   Gizlilik   |   Yardım