V. Pazara Giriş Konularındaki Düzenlemelerle İlgili Bilgiler
A. Genel Mevzuat Bilgileri
Uluslar arası ticaret konusunda hukuki ve mevzuat uygulamaları iç piyasadakinden farklı olabilmektedir. Bu nedenle dış ticaret alanında hukuksal konularda başvurulabilecek olan kaynaklar aşağıda yer almaktadır.
Eur-Lex / Avrupa Birliği Hukuku Portalı
EUR-Lex web sitesi, tüm AB hukuki metinlerine, tüm AB resmi dillerinde bilgi sunmaktadır. Bu siteden kurumların veya Yayınlar Dairesinin kontrolündeki resmi doküman veri tabanlarına ve diğer kurumsal dokümanter kaynaklarına doğrudan doğruya erişim sağlanabilmektedir. AB mevzuat prosedürlerine ilişkin açıklayıcı metinler yer almaktadır.
http://europa.eu.int/eur-lex/en/information/help/first_time.htmlHieros Gamos ticari ve hukuki rehberler
http://www.hg.org/guides.htmlYabancı ve Uluslararası Hukuk
http://guide.biz.findlaw.com/12international/index.htmlİhracat ve İthalat izinleri (Ruhsatlar)
http://www.export911.com/e911/export/permit.htm#xPermitLisans Temel Bilgileri
http://www.licensing.org/intro/basics.htmlICC Incoterms 2000
Uluslararası taşımacılıkta kullanılan terimler ve şartlar konusunda detaylı bilgi edinmek mümkündür:
http://www.iccwbo.org/incoterms/preambles.aspPazara Giriş Koşulları ve Yasal Düzenlemeler
Hollanda İthalatı Geliştirme Merkezi web sayfasında yer alan sektörel ürün grupları bazındaki raporlarda pazara giriş koşulları ve yasal mevzuat konusunda detaylı bilgilere ulaşmak mümkündür.
http://www.cbi.nlVergi Veri Tabanı
Avrupa Birliği Taric veritabanı, ithal edilen mallarla ilgili ayrıntılı tarife bilgileri verir. Yalnızca HS kodu veya ürün tanımı girildiğinde, ürünlerinize uygulanan harç ve vergileri görebilir ve varış limanındaki maliyeti hesaplayabilirsiniz. Ücretsizdir.
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/dds/en/tarhome.htmAB Pazar Erişim Veritabanı
AB Pazar Erişim Veritabanı ücretsiz, interaktif, kullanımı kolay bir hizmettir ve
• AB üyesi olmayan ülkelerdeki Pazar Erişim koşulları hakkında bilgi verir
• Avrupa Komisyonunun, işletmelerin, AB üyesi olmayan ülkelerde ticaret yapmanın önündeki engellere ilişkin şikayetleri takip etmesi için sistematik bir yol sunar
• Dünya Ticaret Teşkilatı (örn. Doha Kalkınma Gündemi) ve AB ile tercih edilen ortaklar arasındaki yeni serbest ticaret anlaşmaları çerçevesinde daha fazla ticari liberalleştirmeye ilişkin AB ticaret politikası hedeflerini tanımlamak için girdi sağlar
Siteden sektörel ve ticari engeller, istatistik veri tabanı, Pazar araştırması konularında faydalanılması mümkündür.
http://mkaccdb.eu.int/UNCTAD Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi
http://www.unctad.org/Templates/Page.asp?intItemID=1418&lang=1Gümrük Uygulamalarının Basitleştirilmesi Ve Uyumlulaştırılmasına İlişkin Uluslararası Anlaşmaya Dair El Kitabı
http://www.unece.org/trade/kyoto/ky-01-e0.htmDünya Gümrük Teşkilatı
http://www.wcoomd.org/ AB Gümrük Politikası
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/customs/customs.htm Ülkeye Özgü Vergi Siteleri
http://www.taxsites.com/international.html Avrupa Birliğindeki KDV Oranları
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/publications/info_doc/taxation/tva/taux_tva-2003-5-1_en.pdf Avrupa Birliğinde Katma Değer Vergisi Sistemleri
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/taxation/vatindex_en.htmAvrupa KDV İadesi
http://www.retourtax.com/faq.htmB. Gümrükler/Vergiler
#61656; TC Gümrük Müsteşarlığı
www.gumruk.gov.tr
#61656; GTİP Kod Rehberi
http://www.igeme.gov.tr/KKS/GTIP/index.cfm?sec=reh#61656; Gümrük Uygulamalarının Basitleştirilmesi Ve Uyumlulaştırılmasına İlişkin Uluslararası Anlaşmaya Dair El Kitabı
http://www.unece.org/trade/kyoto/ky-01-e0.htm#61656;
Dünya Gümrük Teşkilatı
http://www.wcoomd.org/ #61656; AB Gümrük Politikası
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/customs/customs.htmC. Patent/Marka/Marka Tescil
Uluslar arası pazarlarda iş yapmak söz konusu olduğunda marka ve patent uygulamalarına dikkat özellikle önem taşımaktadır. Kullanılacak olan markanın başka bir markada tescilli olup olmadığını araştırmak öncelikli olarak yapılması gereken bir çalışmadır. Marka tescili ve patent alımı sürecinde konuyla ilgili uzman kuruluşlardan destek alınmasında yarar görülmektedir.
Aşağıda yer alan web siteleri patent ve marka konusunda yardımcı olacak bilgiler içermektedir.
Avrupa Markalar Bürosu
Topluluk markaları için bir arama fonksiyonu sunmaktadır.
http://www.oami.eu.int/default.htmMünih Alman Patent ve Marka Dairesi Veritabanı
Avrupa Patent, İsim ve Marka Tescillerine ilişkin arama özelliği bulunan bir veritabanıdır. Ücretsiz kullanılabilmekte ancak kullanıcı olarak kayıt yaptırmak gerekmektedir.
https://dpinfo.dpma.de/index_e.htmlMarka Sınıflandırma Araması
http://webdb2.patent.gov.uk/D. Standartlar ve Mevzuat
İhracatta dünya ülkeleri arasında yer alabilmek ve bu pazarlarda rekabet gücüne sahip olmak için sağlık, güvenlik ve çevre koşulları alanlarındaki yasalar göz önüne alınmalıdır.
Standart Nedir?
Genel olarak standart, standardizasyon çalışmaları sonucunda yetkili kurum ve/veya kuruluşlar tarafından hazırlanarak onaylanan, yerine getirilmesi gereken koşulları kapsa****, uygulanması genellikle tarafların isteğine bırakılan teknik özellik veya belgelerdir.
Zorunlu Standart Nedir?
Türk Standartları Enstitüsü tarafından hazırlanmış ihtiyari Türk Standartlarından ilgili bakanlıkça zorunlu uygulamaya konulan standarttır.
Standardizasyon Nedir?
Uluslararası Standardizasyon Örgütü'nün (ISO) yaptığı tanıma göre, standardizasyon "belirli bir faaliyetten ekonomik fayda sağlamak üzere, bütün ilgili tarafların katkı ve işbirliği ile belirli kurallar koyma ve kuralları uygulama işlemidir."
Dış Ticarette Standardizasyon Nedir?
İhracat ve ithalatta ilgili tüm tarafların katkı ve işbirliği ile belirli teknik kurallar konulması, bu kuralların uygulanması ile uygunluk değerlendirmesi ve belgelendirme işlemleridir.
İlgili Mevzuat için:
http://www.igeme.gov.tr/tur/mevzuat/5-Standart_I.pdfhttp://www.igeme.gov.tr/tur/mevzuat/5-Standart_II.pdfTürkiye’den İhracatta Standardı Zorunlu Mallar ve İlgili Mevzuat
İhracatta standardizasyon mevzuatı gereği, ihraç edilecek yaş meyve ve sebze, bakliyat, bitkisel yağlar, pamuk ile kuru ve kurutulmuş meyvelerden oluşan malların, yürürlükte olan denetim tüzükleri ile uygulamada bulunan zorunlu standartlara uygun olması gerekmektedir. İhracatçıların, Dış Ticaret Müsteşarlığı, Dış Ticarette Standardizasyon Genel Müdürlüğü'ne bağlı Dış Ticarette Standardizasyon Denetmenlikleri'nden "Standart Kontrol Belgesi" almaları gerekmektedir. Bu belge, ihracat sırasında ilgili Gümrüğe ibraz edilmelidir.
http://www.dtm.gov.tr/Dts/mevzu/yonet/yonetmelik2005ek1.docCE İşareti
CE İşareti, Avrupa “CE İşareti Tebliğleri” ve müteakip Avrupa standartlarında formüle edilen şartlara göre uygunluk “sertifikasyonu” gösteren ve Avrupa pazarı için zorunlu olan bir ürün işaretidir. Bu nedenle CE işareti Avrupa pazarına ürün ***üren imalatçılar ve ithalatçılar için önem taşımaktadır.
www.CEMarking.Net adresinden daha kapsamlı bilgi edinilebilir.
Yönetmelikler veya pazarın gerektirdiği işaretleme, sertifika, ve etiketleme kurallarına ve uygulamalara ilişkin özet bilgi aşağıda verilmiştir.
Yönetmelikler
Sağlık ve güvenlik
Çevre
HACCP sertifikası
CE İşareti
Yeşil Nokta (bazı ülkelerde)
Şirketin gıda güvenlik risklerini en aza indirmek için hijyen ve gıda güvenliği açısından uygun üretim, işleme ve/veya ambalaj sistemleri ve prosedürlerini uyguladığını gösteren sertifika Gıda işleme endüstrisinde kullanılır (zorunludur).
Ürün ve ambalaj üzerine basılan bu işaret, ürünün güvenlik, sağlık ve çevre ve ürün koruma açısından temel gerekliliklere uygun olduğunu gösterir. Yeni Yaklaşım Tebliğlerinde sıralanan belli imalat ürünlerinde kullanılır(zorunludur).
Ambalaj atık mevzuatı ülkelere göre farklılık göstermektedir. Almanya, Fransa ve Belçika’da Yeşil Nokta sistemi uygulanmaktadır. Ürünün (ambalajın) üzerine basılan Yeşil Nokta ürünün üreticisinin/ithalatçısının bir ambalajlama atık yönetim sistemine (finansal açıdan) katıldığını gösterir.
Bir şirketin, ISO 9000 serisi standardın getirdiği kriterlere göre bir kalite yönetim sistemi olduğunu gösteren sertifika. Bazı sektörlerde önemli bir pazar şartıdır.
Bir dizi performans seviyesine uygunluğu gösteren Avrupa(EN) ve uluslar arası (ISO) standartları. Bazı (teknik) sektörlerde bu normlara uymak önemli bir Pazar şartıdır.
Ürüne (ambalajına) basılan etiketler, ürünün çalışma koşulları ve ücret açısından adil ticari/sosyal prensiplere göre üretildiğini (ve ticaretinin yapıldığını) gösterir. Muhtelif tüketici mallarına uygulanır. Başta üretimde çocuk işçi kullanılmadığını gösteren etiketler olmak üzere giderek önem kazanan bir pazar şartıdır.
Bir şirketin, mal ve hizmetlerin elde edilmesi ve üretiminde, CEPAA tarafından belirlenen kriterlere ve ILO Anlaşmalarına uygun şekilde etik ilkeleri uyguladığını gösteren sertifika. Giderek önem kazanan bir Pazar şartıdır.
Başta işte dürüstlük, sosyal sorumluluk ve çevre ile ilgili olanlar dahil olmak üzere iş prensiplerinin yazılı beyanı. Uygun davranış kurallarının formüle edilmesi, giderek önem kazanan bir pazar şartıdır. Şirketler tanınmak ve kabul edilmek üzere sık sık uluslar arası (ulusa) etiketler veya sertifikalar için başvuruda bulunmaktadırlar.
Bir ürünün ve/veya üretim sürecinin farklı kurumlarca belirlenen kriterlere göre çevre dostu özellikler taşıdığını gösteren, ürünün (ambalajın) üzerine basılan etiketler. Başta organik gıda ürünleri için olmak üzere giderek önem kazanan bir pazar şartıdır.
Bir şirketin ISO 14000 serisi standardın belirlediği kriterlere göre, çevre bilincine sahip imalat yapmak için bir yönetim sistemine sahip olduğunu gösteren sertifika. Giderek önem kazanan bir pazar şartıdır
ISO 9000 serisi sertifika
EN/ISO normları
Sosyal/Adil ticaret etiketleri
SA 8000 sertifikası
Davranış kuralları
Eko etiketler
ISO 1400 serisi sertifika
Kalite
Sosyal sorumluluk
Çevre
Pazar şartları
Kaynak: CBI, “AB’ne İhracat”, Ağustos 1999.
E. Devlet Destekleri
Ar-Ge Yardımları
Amaç
#61558; Sanayi kuruluşlarının araştırma-geliştirme nitelikli projelerine destek
Kim Başvurabilir
#61558; Sektör ve büyüklüğüne bakılmaksızın firma düzeyinde katma değer yaratabilecek bütün kuruluşlar
Koordinasyonundan Sorumlu Kurumlar
#61558; Dış Ticaret Müsteşarlığı
#61558; TÜBİTAK
Destek Biçimi
#61558; Harcama yapıldıktan sonra hibe şeklinde destek
Destekleme Miktarı
#61558; AR-GE Proje giderlerinin toplamının en fazla %60 (En düşük: KOBİ %32, Büyük Ölçekli Firmalar % 25)
Destekleme Süresi
#61558; En çok 36 ay
Amaç
Yatırımları teşvik fonunun kapsamının tasarrufları yatırıma yönlendirmek suretiyle,
#61558; Katma değeri yüksek,
#61558; İleri ve uygun teknolojileri kullanarak bölgeler arası dengesizlikleri giderecek,
#61558; İstihdam yaratacak
#61558; Uluslararası rekabet gücü sağlayacak yatırımların desteklenmesidir.
Proje Değerlendirme Ölçütleri:
#61558; Proje çıktısının yenilik düzeyi
#61558; Projenin AR-GE içeriği ve teknolojik düzeyi
#61558; Proje planı ve kuruluşun altyapısının uygunluğu
#61558; Proje çıktısının ekonomik yarara dönüşebilirliği
#61558; Projenin ulusal kazanıma dönüşebilirliği
Detaylı Bilgi İçin
AR-GE aşamaları, yardım safhaları, desteklenen gider kalemleri, değerlendirme süreci, proje başvurusu zamanlaması, proje destek süreci ve uygulama hakkındaki değişikliklerin
www.tideb.tubitak.gov.tr adresinden temin edilebilir.
Çevre Desteği
Amaç:
KOBİ’ lerin uluslararası pazarlarda karşılaştıkları çevre, kalite ve çevre sağlığına yönelik mevzuata uyum sağlayabilmelerinin desteklenmesidir.
Uygulayıcı kuruluş
İlgili İhracatçı Birliği
Başvuru Zamanı
Gerçekleştirilen giderlere ilişkin harcama belgeleri ile Uygulama Usul ve Esaslarında belirtilen diğer belgelerin, kalite, çevre belgeleri ile insan, can, mal emniyeti ve güvenliğini gösterir işaretlerin alınış tarihinden itibaren en geç 6 ay içerisinde gerekli incelemenin yapılarak Müsteşarlığa intikal ettirilmesini teminen, üyesi oldukları İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliğine ibraz edilmesi gerekmektedir.
Detaylı bilgi için:
www.dtm.gov.tr/ihr/dvyardim/cevreuygulama.htm" rel="nofollow" target="_blank">http://
www.dtm.gov.tr/ihr/dvyardim/cevreuygulama.htm Destek Oranı
% 50 ve en fazla 50.000 ABD Doları
Yararlanılacak Kalite ve Çevre Belgeleri
ISO 9000 Serisi
ISO 14000 Serisi
CE İşareti
Uluslararası nitelikteki diğer kalite ve çevre belgeleri olduğu
Not: Bu belgelerin alımında yapılacak eğitim, danışmanlık, konaklama vb. giderleri kapsam dışındadır. Bu nedenle, faturalarda belgelendirme harcamalarının net olarak belirtilmesi gerekmektedir.
İstihdam Yardımı
Amaç
#61558; Sektörel Dış Ticaret Şirketleri statüsüne haiz şirketlerin dış ticarete ilişkin işlemlerini yürütmek üzere konusunda tecrübeli ve yüksek öğrenimli yönetici ve yüksek öğrenimli yönetici ve eleman istihdamını sağlamalarına destek olunmasıdır.
Sektörel Dış Ticaret Şirketleri
#61558; Normal yörelerde ortaklık payı % 10’u geçmemek üzere,
#61558; Aynı üretim dalında faaliyet gösteren,
#61558; 1-250 arasında işçi çalıştıran,
#61558; Toplam sermayesi 500 milyar YTL olan
#61558; En az 10 adet KOBİ’nin bir araya gelmesiyle oluşan dış ticaret şirketleri
Fakat kalkınma öncelikli yörelerde,
#61558; Toplam sermayesi 250 milyar YTL olan
#61558; En az 5 KOBİ’nin bir araya gelmesiyle
SDŞ statüsü verilebilir.
Uygulamacı Kuruluş
#61558; DTM
Sağlanan Destek
Bir SDŞ’ye istihdam edeceği
#61558; 1 yönetici
#61558; 2 elemanın ücretleri için
Bir defa destek sağlanır.
Destek Süresi
#61558; En fazla 1 yıldır.
Destek Oranı
#61558; % 75
Yurtdışında Ofis-Mağaza Açma, İşletme ve Marka Tanıtım Faaliyetlerinin Desteklenmesi
Yasal Düzenleme
#61558; 2005/4 sayılı Tebliğ
Uygulamacı Kurum
#61558; DTM
Faydalanabilen Kurumlar
#61558; Sınai/ticari
#61558; Yazılım şirketleri
#61558; DTSŞ’ler
Amaç
Yurtdışı pazarlarda gerçekleştirilecek tanıtım ve/veya marka tescil faaliyetlerine ilişkin giderleri ile yurt dışında açacakları birimlerle ilgili giderlerin uluslararası kurallara göre devletçe karşılanmasıdır.
1. Mağazaların Desteklenmesi
Sınaî/Ticari Veya Yazılım Şirketleri İle DTSŞ’lerin,
#61558; Demirbaş ve dekorasyon giderleri, % 50 oranında ve en fazla 40.000 $
#61558; Kira giderleri, % 50 oranında ve yıllık en fazla 80.000 $
Ticari Şirketlerin,
#61558; Demirbaş ve dekorasyon giderleri, % 50 oranında ve en fazla 30.000 $
#61558; Kira giderleri, % 50 oranında ve yıllık en fazla 60.000 $,
SDŞ’lerin
#61558; Demirbaş ve dekorasyon giderleri, % 60 oranında ve en fazla 60.000 $
#61558; Kira giderleri, % 60 oranında ve yıllık en fazla 120.000 $,
Desteklenir.
2. Ofis ve Showroomların Desteklenmesi
Sınaî/Ticari Veya Yazılım Şirketleri İle DTSŞ’lerin,
#61558; Demirbaş ve dekorasyon giderleri, % 50 oranında ve en fazla 25.000 $
#61558; Kira giderleri, % 50 oranında ve yıllık en fazla 50.000 $
Ticari Şirketlerin,
#61558; Demirbaş ve dekorasyon giderleri, % 50 oranında ve en fazla 20.000 $
#61558; Kira giderleri, % 50 oranında ve yıllık en fazla 40.000 $
SDŞ’lerin
#61558; Demirbaş ve dekorasyon giderleri, % 60 oranında ve en fazla 30.000 $
#61558; Kira giderleri, % 60 oranında ve yıllık en fazla 60.000 $
Desteklenir.
3. Depoların Desteklenmesi
Sınaî/Ticari Veya Yazılım Şirketleri İle DTSŞ’lerin,
#61558; Demirbaş giderleri, % 50 oranında ve en fazla 25.000 $
#61558; Kira ve/veya hizmet giderleri, % 50 oranında ve yıllık en fazla 50.000 $
Ticari Şirketlerin,
#61558; Demirbaş giderleri, % 50 oranında ve en fazla 20.000 ABD $
#61558; Kira ve/veya hizmet giderleri, % 50 oranında ve yıllık en fazla 40.000 $
SDŞ’lerin
#61558; Demirbaş giderleri, % 60 oranında ve en fazla 30.000 ABD Doları,
#61558; Kira ve/veya hizmet giderleri, % 60 oranında ve yıllık en fazla 60.000 $
desteklenir.
4. Tanıtım Faaliyetlerinin Desteklenmesi
Kapsam
Yurtdışı birimi bulunmayan ancak yurtiçi ve tanıtım yapacağı ülkede marka tescil belgesine sahip DTSŞ, SDŞ ve şirketlerin ürünleriyle ilgili olarak reklam, tanıtım ve pazarlama giderleri
Sağlanan Destek
#61558; %50 oranında
#61558; Yıllık en fazla 50.000 $
5. Yurtdışı Marka Tescil Faaliyetlerinin Desteklenmesi
Kapsamı
DTSŞ, SDŞ ve şirketlerin yurtiçi marka tescil belgesine sahip oldukları markalar yurtdışında tescili ve korunmasına ilişkin giderleri
Sağlanan Destek
#61558; %50 oranında
#61558; Yıllık en fazla 20.000$
Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması ve Türk Malı İmajının Yerleştirilmesine Yönelik Faaliyetlerin Desteklenmesi
Yasal Düzenleme
#61558; 2003/3 Tebliğ
Başvuruların Yapılacağı Kurum
Dış Ticaret Müsteşarlığı
İhracatçı Birliklerine sağlanan destek
#61558; Yıllık azami 350.000 $,
Üretici Dernekleri ve Birlikleri’ne sağlanan destek
#61558; Yıllık azami 100.000 $
Gerekli Belgeler:
#61558; Kendi Adlarına Tescilli Tek Bir Marka
#61558; Markalaşma Faaliyetlerini İçeren Bir Proje
Türk Moda Tasarımcılarına Sağlanan Destek Unsurları
Sağlanan Destek
#61558; Yapılacak Reklam, Tanıtım Ve Pazarlama Faaliyetler İçin
Yıllık en fazla 300.000 $
#61558; Açılan Ve/Veya Açılacak Yurtdışı Birimlere İlişkin Harcamalar İçin
Yıllık en fazla 300.000$
#61558; Kiralanan Ve/Veya Kiralanacak Reyonlara İlişkin Kira Ve/Veya Komisyon Giderleri
Yıllık en fazla 200.000 $
#61558; Showroom’lara İlişkin Kira Ve/Veya Komisyon Giderleri
Yıllık en fazla 200.000 $
Ayrıca:
#61558; TURQUALITY İbaresini kullanmasına izin verilen şirketler ile Türk moda tasarımcılarının destek oranları %10
#61558; MADE IN TURKEY ibaresini kullanmalarına izin verilen şirket ve Türk moda tasarımcılarının destek oranı % 5 arttırılır.
Destek Kapsamında Kuruluş, Şirket Ve Moda Tasarımcılarının Tanıtım, Reklâm Ve Pazarlama Faaliyetleri Gerçekleştirilmeden Önce:
#61558; Bu faaliyetlerin yapılacağı ülkede bulunan Ticaret Ataşeliği/Müşavirliğine yazılı olarak bilgi vermeleri
#61558; Harcama belgelerini en geç 6 ay içerisinde ilgili İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği’ne ibraz etmeleri
Gerekmektedir.
Pazar Araştırması Projelerinin Desteklenmesi
Uygulamacı Kuruluş
#61607; İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterlikleri
#61607; İhracatı Geliştirme Etüd Merkezini (İGEME)
Önemli Hususlar:
#61607; Bir şirketin yıllık en fazla 5 adet, SDŞ’nin ise yıllık en fazla 10 adet pazar araştırması projesi desteklenebilir.
#61607; Pazar araştırması projelerinin Müsteşarlık tarafından belirlenen hedef pazarlara yönelik olması halinde destek oranı 10 puan artırılmak suretiyle şirketler için %80, SDŞ’ler için %90 olarak uygulanır
#61607; Şirketler ile SDŞ’ler tarafından ürünleri ve/veya sektörleriyle ilgili olarak gerçekleştirilen pazar araştırması projelerine ilişkin giderleri, şirketler için %70, SDŞ’ler için %80 oranında ve proje başına en fazla 10.000 ABD Dolarına kadar desteklenir
Destek Kapsamında
1. Ulaşım:
1.Türkiye’den araştırma yapmaya gidilecek ülkeye yalnızca bir defalık gidiş ve bir defalık dönüş maliyetini karşılamak üzere otobüs, ekonomi sınıfı olmak kaydıyla uçak, tren veya gemi bileti ücreti,
2.Gidilen ülkede şehirlerarası ve ülkeler arası ulaşımda kullanılan otobüs, ekonomi sınıfı uçak, tren ve gemi bileti ücretleri ile günlük 50 ABD Dolarını, proje başına da 500 ABD Dolarını aşmamak kaydıyla araç kiralama ücreti,
2. Konaklama
Hedef ülkede araştırma yapılırken kalınacak süre içinde, araştırmacı başına günlük 200 ABD Doları karşılığını geçmemek kaydıyla konaklama (oda+kahvaltı) gideri,
3. Satın Alınan Doküman ve Hizmetler
Günlük 75 ABD Dolarını proje başına da 750 ABD Dolarını aşmamak kaydıyla tercümanlık hizmeti gideri, proje başına 750 ABD Dolarını aşmamak kaydıyla araştırmaya yardımcı olmak üzere satın alınacak basılı doküman ve yayın gideri,
karşılanır.
Pazar Araştırması Raporları ve İstatistik Satın Alınması ile Üyelik Giderlerinin Desteklenmesi
Şirketler ile SDŞ’lerin yurt dışına yönelik pazarlama stratejileri ve eylem planlarının oluşturulabilmesi amacıyla Müsteşarlıkça uygun görülen;
a) Pazar araştırması hizmeti veren kurum ve/veya kuruluşlardan satın alacakları pazar araştırması raporları ve istatistikler vb.’ne ilişkin giderleri ile
b) Bu kurum ve/veya kuruluşlara üyelik giderleri,
şirketler için %50, SDŞ’ler için %60 oranında ve yıllık en fazla 30.000 ABD Dolarına kadar desteklenir.
Önemli Hususlar:
#61607; Destek unsurundan şirketler ve SDŞ’ler, en fazla üç yıl süresince yararlanabilir.
#61607; Destek süresinin başlangıç tarihi olarak ilk destek ödemesine esas teşkil eden fatura, banka dekontu, çek tarihi vb. esas alınır.
#61607; Şirket ile SDŞ’lerin destek unsurlarından yararlandırılabilmesi için “Başvuru Formu”yla İGEME’ye müracaat edilmesi ve satın alınması planlanan rapor, döküman, istatistik ve benzeri belgeler ile üye olunmak istenen kurum ve/veya kuruluşlar için İGEME’nin ön onayının alınması gerekmektedir.
#61607; Pazar araştırma raporlarının güncel (en fazla iki yıllık) olması gerekmektedir.
Sektörel Nitelikli Ticaret Heyeti Programlarının Desteklenmesi
Şirketler ile SDŞ’lerin, Müsteşarlık tarafından koordine edilen ve tek bir sektör bazında gerçekleştirilen sektörel nitelikli ticaret heyeti programlarına iştirak etmeleri halinde katılım giderleri (ulaşım dahil), şirketler için %50, SDŞ’ler için %60 oranında ve program başına en fazla 10.000 ABD Dolarına kadar desteklenir.
Uygulama:
#61607; Destek sağlanacak sektörel nitelikli ticaret heyeti programları Müsteşarlık tarafından belirlenir ve anılan programları organize eden ilgili İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği tarafından söz konusu programlara ilişkin yapılacak duyuruda bu husus belirtilir.
#61607; Sektörel nitelikli ticaret heyeti programlarının Müsteşarlık tarafından belirlenen hedef pazarlara yönelik olması halinde destek oranı 10 puan artırılmak suretiyle şirketler için %60, SDŞ’ler için %70 olarak uygulanır.
#61607; Bu Uygulama bir şirketin yıllık en fazla 5 adet, SDŞ’nin ise yıllık en fazla 10 adet sektörel nitelikli ticaret heyeti programına katılımı desteklenir.
#61607; Destek süresinin başlangıç tarihi olarak ilk başvuru tarihi esas alınır.
#61607; Bu destek kapsamında şirket veya SDŞ’nin en fazla iki çalışanının organizatör İhracatçı Birliği Genel Sekreterliği tarafından düzenlenmiş makbuzlarda yer alan katılım giderleri destek kapsamındadır.
Elektronik Ticaret (e-ticaret) Sitelerine Üyelik Giderlerinin Desteklenmesi
#61607; Şirketler ile SDŞ’lerin ürünlerinin yurt dışına yönelik olarak elektronik ortamda pazarlanabilmesi amacıyla Müsteşarlıkça uygun görülen ve nihai tüketiciye yönelik olmayan e-ticaret sitelerine üyelik giderleri, şirketler için %50, SDŞ’ler için %60 oranında ve yıllık en fazla 20.000 ABD Dolarına kadar desteklenir.
#61607; Bu kapsamdaki destek unsurundan şirketler ve SDŞ’ler, en fazla üç yıl süresince yararlanabilir. Destek süresinin başlangıç tarihi olarak ilk destek ödemesine esas teşkil eden fatura, banka dekontu, çek tarihi vb. esas alınır.
#61607; Şirket ile SDŞ’lerin bu destek unsurundan yararlandırılabilmesi için “Başvuru Formu”yla İGEME’ye müracaat etmesi ve üye olması düşünülen nihai tüketiciye yönelik olmayan e-ticaret siteleri için İGEME’nin ön onayının alınması gerekmektedir.
Detaylı bilgi için:
www.dtm.gov.tr/ihr/dvyardim/pazar.htm" rel="nofollow" target="_blank">http://
www.dtm.gov.tr/ihr/dvyardim/pazar.htm İletişim Adresi: Atatürk Cad. No:126 Pasaport 35210 İzmir - Türkiye
Çağrı Merkezi: 90 232 444 92 92 Faks: 90 232 498 46 98
Copyright 2003-2004 -
www.izto.org.tr info@izto.org.tr