Güney Afrika’da Şirket Kurma Prosedürleri *Hem Güney Afrikalı hem de yabancı özel veya kamuya ait bir limited şirket veya şube Güney Afrika’da “Şirketler Kanunu’na (Companies Act) göre düzenlenmektedir.
*Yabancı bir şirket yüzde 100 yabancı sermaye ile kurulabilir. Güney Afrikalı hissedarların olması zorunluluğu yoktur. Asgari sermaye gerekliliği yoktur.
*Bir şirketin kurulması süreci genellikle muhasebe şirketleri tarafından başlatılır ve koordine edilir. Şirketlerin Güney Afrika’da mükim aktif bir muhasebecilerinin olması zorunludur.
*Bir şirketin kaydedilesi yaklaşık dört hafta sürmektedir, ancak şirket isminin onaylanması için ek bir haftaya daha ihtiyaç vardır.
*Ticari bir iş, birey, ortaklık (sınırlı ortaklık dahil), tröst ortaklığı, anonim şirket, Güney Afrika şirketleri veya yabancı şirketlerin yan kuruluşları tarafından yürütülebilir.
*Anonim bir şirket, Anonim Şirketler Yasası’na göre düzenlenmektedir. Üye olarak yalnızca bireyleri bünyesinde bulundurabildiklerinden, yabancı yatırımcılar için genellikle uygun bir araç değildir.
*Bir Güney Afrika şirketi kamuya ait (ismi “Limited” ile bitenler) ya da özel (ismi “PYT Limited” ile bitenler) olabilir. Hem özel hem de kamuya ait şirketler “Şirketler Yasası” ile düzenlenir. Şirketler için asgari bir sermaye limiti aranmamaktadır.
*Özel bir şirket Güney Afrika’da iş yapmanın en yaygın aracıdır. Tek bir müdürü ve çalışanı olabilir. Müdürlerin Güney Afrika’lı olma zorunluluğu yoktur. Şirketin sermaye sahibi aynı zamanda şirketin müdürü olabilir.
*Yabancı bir şirketin yan kuruluşu, bir Güney Afrika firması olarak görülmektedir. Ana şirketin yasal mükellefiyeti, (tüm kreditörlere verilen garantilerle birlikte) taahhüt edilen sermaye payının miktarıyla sınırlıdır.
*Güney Afrika’da faaliyet gösteren veya orada gayrimenkule sahip olan yabancı bir şirketin şubesi, “yabancı bir şirket” olarak değerlendirilmektedir ve bu şekilde kaydolmak zorundadır.
*Şubelerin yasal mükellefiyetleri Güney Afrika’daki kazançlarıyla sınırlı değildir.
*Bir şube, noter tasdikli ve yeminli tercümesiyle birlikte Kuruluş Senedi’nin bir kopyasını (veya ana şirketin yasallığını kanıtlayan bir evrakları) Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Kurumlar Kayıt Şubesi’ne (Registar of Companies) sunmalıdır. Güney Afrikalı bir müdürün olması zorunlu olmamakla beraber Güney Afrikalı bir yönetici görevlendirilmelidir. Şube için temelde iki zorunlu unsur vardır:
*Yıllık bir muhasebe denetimi ve Mali bildirimler, Kurumlar Kayıt Şubesi’ne yapılmalıdır. (Şirketim tümü için mali bildirimde bulunma zorunluluğu vardır. Bazı özel durumlarda her iki yılda bir yenilenebilen muafiyetlerden yararlanılabilir.)
*Yerel şirketlerin de yıllık muhasebe denetimleri zorunludur ancak yıllık mali bildirimlerini Kurumlar Kayıt Şubesi’ne yapma zorunlulukları yoktur.
*Bazı durumlarda, bir Güney Afrika firması olarak kaydolmanın, imajı yükseltmek veya kredi imkanlarından yararlanmak gibi faydaları olabilir.
Yatırım İçin Neden GAC?GAC üretim sektörüne yatırım yapmak için çok uygun koşullar sunmaktadır. Bunlar:
> Siyasi istikrar ve büyüyen bir ekonomi;
> Siyasi ve ekonomik reformlar;
> İstikrarlı bir para;
> Hızla büyüyen Afrika, Latin Amerika ve Hint Okyanusu Pazarlarına deniz, kara ve demir yolu bağlantıları;
> Dünya ticaretinde stratejik coğrafi bir konum;
> Kalifiye ve ucuz iş gücü;
> Önemli ticari ve mali hizmetler;
> Çok önemli mineral, maden ve hammadde rezervleri;
> Yabancı şirketlere döviz kontrol kısıtlamaları uygulanmamaktadır;
> Ucuz maliyetli ve kesintisiz elektrik;
> Gelişmiş bir altyapı;
> Yaklaşık 42 milyon tüketicisi olan dinamik bir pazar;
> İleri düzey finans, bankacılık ve ticaret ortamı;
> Geniş bir teknolojik temel;
> Çok iyi liman olanakları;
> Gelişmiş iletişim ve telekomünikasyon imkanları;
> Eşsiz bir turizm altyapısı;
> Gelişmiş bir tarım sektörü.
Kaynak: igeme.org.tr