Bazı Vizyoner Patronlar Havuç Sever
Timur SIRT
Sabah "İşte İnsan Gazetesi" Yazarı
Yeni teknolojiler ve umut vaat eden yatırımlar patronlara oyalanması için sunulan havuç gibidir. "İyi patronlar" güçlerini buna borçludur.
Medyanın iyi haberleri pompaladığı günlerde ayakları yere basan öneriler bulmak zorlaşır. Böyle dönemlerde "patronlar havuç ister." İşte bu ihtiyacı keşfetmiş olanlar, gezegende "vizyoner" sıfatıyla arz-ı endam eder. Aslında işi asıl bitirenler, işlerin yükünü çeken ve yaratıcılıklarını konuşturanlar olsa da gerçek "vizyonerler" bu insanların üzerinden patronlara havuç sunmaya devam eder. İşin içinde finansal cinlikler de söz konusu olursa patronlar yeni diye sunulan pahalı havuçları yemeye devam edebilir.
Fikir Patrona Ait Olsun
Ancak bu ’vizyonerler’ genelde ilk krizde başka bir şirkete kapağı atar. Sınırsız vizyonun film karelerine sığmayan bölümünde ’havuçlanacak’ yeni patron ararlar. Aranan patronların ortak özelliği, kendilerini çok sevmeleri ve yeni fikirlerin direkt onlara mal edilmesidir. Kavramların içi yeterince ve ustaca boşaltılırsa, sunulan havuç da o kadar kolay yenir. Hele kendini fazla ön plana sürmeden parlak fikri patrona mal etmek, havucun tadını bir kat daha artırır. Üstelik fikri patrona mal ederseniz, aynı çatı altındaki rakipleriniz patronun sahip çıktığı fikre muhalefet etmeye pek cesaret edemez. Böylece fikrin uygulaması için önünüzdeki büyük engeller aşılmış olur. Havuçlarla yatıştırılan ve kendi kararını asla tartışmaya açmayan patronlar sıkça hata yapma olanağına kavuşur. Kendi gücünü kestirememeye başlar. Ölümcül hatalar, gücünün sınırlarını bilmeyen için zorlaşır.
Yeni Teknolojilere Sahip Olun!
Özellikle teknoloji yatırımlarında havuçlanan patron, teknoloji yatırımının büyük firmaların müşterisi olmakla yeterli olacağını düşünür. Oysa şirket çalışanlarının yatırım yapılan teknolojiyi nasıl kullandıkları tam bir soru işaretidir ve pek de fazla irdelenmez. Üstelik teknoloji sadece bir araçtır. Satın aldığınız şey teknoloji değil, araçtır. Eğer teknolojiye siz sahipseniz onu iş süreçleriniz içinde geliştirebilmeniz gerekir. Oysa Türkiye’de ortalama patron zihniyeti hala fabrika, plaza, satın aldıkları teknoloji, ciro ve çalışan sayısıyla övünür.
Kaynak: Sabah İşte İnsan Gazetesi/Timur Sırt