Sorunları İdare Eden Değil, Hizmet Eden Lider Çözer
Faruk TÜRKOĞLU
Referans Gazetesi Köşe Yazarı
Hızlı değişim dönemlerinde sık sık “liderlik krizi” yaşanır. Böylesi dönemlerde şirketlerin, kurumların ve ülkelerin başında olanların büyük bölümü, durumu idare etmeyi ve eldeki kazanımları korumayı amaçlar. Değişime uyum için gerekli reformların sıkıntı ve sancılarını kitlelere anlatamayan idareci ve yöneticiler alınması gereken önlemleri çoğunlukla erteler. Bu erteleme sorunları dağ gibi biriktirir ve iyice içinden çıkılmaz bir hale getirir. “İdareci” anlayış, sorunların özüne ulaşmadığı için kısa sürede duvara çarpar. Geleneksel yönetici zihniyetinin geçici ve bölük-pörçük önlemleri ise sorunları ancak kısa bir süre için çözmüş görünür. İnsan yüzlü, kalıcı ve gerçek reformları ise ancak liderler yapabilir.
21’inci yüzyılın ilk yıllarında sorunları çözecek liderlerin sayısı maalesef fazla değil. Dünyanın büyük ülkelerinin idarecileri ve yöneticileri kararlarını alırken, insanların özlem ve istemlerini göz ardı ediyor. Bu yöneticilerin, satranç oyunundaki hamlelere benzeyen önlemleri, sorunları azaltmak bir yana artırıyor. Bu kişiler, adeta bir bilgisayar oyunu oynarcasına, durmadan şu veya bu tuşa basarak gerçek sonuçların alınacağını sanan çocuklara benziyor. Kitle dalkavukluğunun çeşitli türleri ise, kalıcı çözümlerin yolunu kesiyor.
Ekonomide ve iş dünyasında da durum farklı değil. Bildiğimiz idareci ve yöneticiler, şirketi değişen koşullara göre tepeden tırnağa yeniden yapılandıracak ufuk, cesaret ve kararlılığa pek sahip görünmüyor.
Bu kritik aşamada dünya, ülkeler ve kurumlar, gerçek liderleri bekliyor. Yeni dönemde lideri, alıştığımız idareci ve yöneticilerden ayıran en önemli nitelik ise cesareti ve “hizmet anlayışı” olacak. Kaynağını insan sevgisinden ve insana saygıdan alan bir hizmet anlayışı hayata geçirildiğinden kitleler reformlara direnmeyecek. Günümüzün sorunlarını idare eden veya yöneten değil de “hizmet eden” lider çözecek.
Kaynak: Referans Gazetesi