Reklamlar...Firmaların şatışlarını etkilemek ve müşteri potansiyelini artırmak amacıyla kitle iletişim araçlarını kullanarak müşterilerle buluşma amacı güder...
• Gazete
• Dergi
• Televizyon
• Radyo
• Sinema
• Açık hava panoları
• İnternet...
Yukarıda sayılan bu iletişim araçları, firmalar için olumlu sonuçlar getireceği sanılan yayın organlarıdır. Reklam, ister bir televizyon kanalında on saniyelik bir görüntü olarak ya da bir gazetenin sağ alt sayfasında, isterse yüksek ya da düşük maliyetle yayınlansın, eğer amacına ulaşmışsa, doğru tanıtımdır.
Reklam yazarları...İnsanoğlu, yaradılış olarak meraklıdır, alakadardır. Bunu herkesten çok daha iyi benimsemiş olan reklam yazarları, insanın dikkatini hangi yöne çekeceklerini bilirler. Bana göre en iyi reklam, samimi olandır. Zaten bir tanıtım filminde yapmacıklık söz konusu ise o reklamın amacına ulaşması imkansızdır ve firma açısından dezavantaj doğurur. Reklam yazarları, bu inceliğe dikkat ederler.
Reklam filminin yönetmenleri...Filmin konusu her ne kadar yazar tarafından önceden yazılmış olsa da görüntü olarak izleyiciden geçer not alması, filmin içtenliğinden ziyade görüntüsüyle ilgilidir. Örneğin, kurumsal bir firma, marka olarak kendini ispatlamıştır ve ürün tanıtımına ihtiyacı vardır. Reklamın konusu belirlenmiştir; fakat objeler, tam anlamıyla etkileyici değildir. Bu ve buna benzer vakalar, markayı olumsuz etkiler.
Ve oyuncular...Kesinlikle oynadığı reklam filmine inanması gerekir ki samimi olsun. Özellikle mimikleri, konuşması, duruşu ve kıyafeti, filmi etkiler. Örneğin, bir bankanın reklam filminde pijamalı bir oyuncu ne kadar ciddi olabilir...
Dikkat ederseniz, gazetelerin ve dergilerin reklam sayfaları, daha çok sağ sayfa olarak tercih edilir. Niye mi? Çünkü reklam yazarlarına göre, sol sayfaya, insan psikolojisinde gereği kadar dikkat edilmez; sağ sayfa, daha çok göze çarpar.
Televizyon kanalları ve radyolarda da aynı prosedür devam eder. İzlenme payı yüksek olan bir dizide yayınlanan reklam filmi daha çok kişiye hitap ettiği için, bu diziler tercih edilir. TV kanalları, bu durumu biraz abartmış olsa gerek ki reklam arasında dizi izler olduk.
Son yıllarda gazete reklamlarından ziyade internet reklamları revaçta; çünkü internet, tam anlamıyla hayatımıza girmiş durumda. Hangi sayfayı açsak, bir tanıtım görür olduk. Peki etkili mi? Kesinlikle...
Yazar: Hüseyin Yıldırım