Rekabet Başarılı Şirketler İçin Gerekli 8 ülkede 62 milyon müşterisiyle Turkcell, Türkiye'nin önemli başarı öykülerinden... Halihazırda New York borsasında işlem gören Turkcell, küresel pazarda da önemli bir güce sahip. Turkcell CEO’su Süreyya Ciliv, Avrupa'dan Hindistan'a bugün dünyanın pek çok yerinden birçok operatörün Turkcell'in tecrübesinden, bilgi ve becerilerinden yararlanmak, işbirliği yapmak için geldiğine dikkat çekiyor.
Turkcell'in gelirleri nasıl dağılıyor? Bu dağılımın bundan 5 yıl sonra nasıl olacağını öngörüyorsunuz? 8 ülkede 62 milyon müşterimiz var. Bazı yurtdışındaki iştiraklerimiz gelirimize değil, karımıza konsolide ediliyor. Türkiye, Turkcell'in gelirlerinde yüzde 80 gibi bir oranda önemli yer teşkil ediyor.
Bu gelirin yüzde 80'inin biraz üzerindeki bir oranı, “sesten” geliyor. Yüzde 16 gibi bir oran da servislerden… Bu servisler en hızlı büyüyen işimiz konumunda. Normal büyümenin 3 katına yakın bir hızla büyüyor. Önümüzdeki 5 yıl içinde data ve servislerin toplam gelirlerimiz içindeki payının, yüzde 50'ye ulaşmasını tahmin ediyorum.
GSM pazarında yoğun bir rekabet var. Bu yüksek rekabet düzeyi sizce daha ne kadar sürer? Bu rekabet düzeyiyle pazar nasıl şekillenir? Bence işimizdeki rekabet sonsuza kadar devam edecek. Rekabet başarılı şirketler için gerekli. Bazen, kendinizle ya da teknolojiyle de rekabet edebiliyorsunuz. Bugün özellikle mobil sektörde çok çetin bir rekabet var. İşin enteresanı sabit tarafta, hem sabit internet hem ses tarafında rekabet yok. Ümit ediyoruz ki bu pazarlar da rekabete açılır ve biz de rekabete katılırız.
Avea Türk Telekom'un çatısında olması nedeniyle, gelecekte TT ile ortak pek çok ortak projeye girmeye hazırlanıyor. Nasıl rekabet etmeyi planlıyorsunuz?Mobil pazarda 3 tane operatör var. Sabit pazarda ise pazarın yüzde 94'ünden fazlası tek bir şirketin elinde bulunuyor. Dünyada rekabet kurallarına göre bu pozisyondaki şirketlerin, başka ürünlerle paket yapmaları kabul edilmiyor.
Türkiye'de de bu rekabet kurallarının geçerli olması lazım. Türk Telekom ve TTnet de, pazarda etkin piyasa gücüne hakim bir pozisyonda oldukları için rekabet kurallarına uymaları gerek. Biz bütün bunlarla yenilikçi servislerimizle, kalitemizle, çok çalışarak, takım oyunu oyna**** rekabet edeceğiz.
Türk Telekom ile rekabet avantajı elde etmeyi umduğunuz ve önümüzdeki dönemde sunmayı planladığınız hizmetler neler?Dünya, mobil dünyaya doğru gidiyor. Dünyada bugün Afrika'dan Çin'e, köylerden kasabalara 4 milyar mobil kullanıcı var. Dünya nüfusu 7 milyara yakın ve bunun 4 milyarı mobil cihazlarla birbirine bağlı.
Üstelik bu rakam hızla artıyor. 2012'de 6 milyara ulaşması bekleniyor. Yani yakında her bireyin, kendi iletişim ve bilgiye ulaşma cihazı olacak. Biz bu yeni dünyaya "connected world", yani “insanları hem insanlara, hem bilgiye bağlayan dünya” diyoruz. Burada mobilitenin ve internetin momentumu devam ediyor.
Önümüzdeki dönem başka ne gibi yeni uygulamalar göreceğiz?Mobil hayat, günlük yaşamımıza olduğu kadar iş hayatımıza da etki ediyor. Bugün İstanbul trafiğini cebinizden takip edebiliyor, mobil imza ile bankacılık işlemlerini yapabiliyorsunuz. İstanbul'da park ettiğinizde, ödemeyi cep telefonunuzdan yapabiliyorsunuz.
Bundan 2,5 yıl önce benim kafamda dünyanın bu yönde gideceği çok netti. O zaman biz Turkcell takımı olarak kendimizi yalnızca GSM şirketi olarak değil, bir iletişim ve teknoloji şirketi olarak tanımladık. Bu sayede de farklılaştığımızı düşünüyoruz.
Uzun dönemde iç pazarın ne kadarı Turkcell için sürdürülebilir olur? Şu an piyasa payınız yüzde 56 düzeyinde. Turkcell olarak bu oranın önümüzdeki 5 yıl içinde kaç olmasını öngörüyorsunuz?Biz pazar payından daha çok işimizi büyütmeye odaklıyız. İşimizi karlı bir şekilde nasıl büyütebileceğimize bakıyoruz. Abone pazar payında pay kaybedebiliriz, önemli değil. Bizim için önemli olan şirketimizin işinin büyümesi. Bunun için de çok büyük fırsatlar olduğunu düşünüyorum.
capital.com.tr