AB Ülkelerindeki İhracatçılar İçin Büyük Fırsatlar Çin üzerine yapılan yeni çalışma, Avrupa Birliği ülkelerindeki ihracatçılar için büyük fırsatlar olduğunu ortaya koydu
Yapılan çalışmada özellikle doğa dostu ürünler, işletmelere yönelik servisler ve değerli ürünlerle ilgili alanlarda büyük fırsatların olduğu belirtilirken, bu fırsatlara rağmen Çin pazarına girmede yaşanan problemler de vurgulandı.
Çin pazarına girmek isteyen firmalar için engeller bulunduğu ve mülkiyet halklarının korunması konusunda problemler olduğu belirtilirken, şu sonuçlara ulaşıldı :
Çin’in orta sınıf nüfusunun 2010 yılında 150 milyon olması beklenirken, bu durum Avrupalı firmalar için özellikle tüketim mallarında yeni fırsatlar doğurabilir.
_Değerli ürün piyasasının 2010 yılı itibari ile 1 trilyon Euro’luk işlem hacmine ulaşması bekleniyor.
_Çin’de en hızlı gelişen sektör olarak gösterilen hizmet sektörünün 2010 yılında 500 milyar Euro’ya ulaşacağı beklenirken, bu durumun Avrupalı firmalar için özellikle işletmelere sağlanan hizmetler konusunda önemli fırsatlar yaratacağı fakat yine bu sektörde işletmelerin pazara girişte büyük engellerle karşılaştıkları belirtildi.
_Çin’in iç politikasının doğa dostu bir ekonomik kalkınmayı sağlama ihtiyacına odaklandığının belirtildiği raporda, ülkenin doğa dostu teknolojilere ihtiyacı oluğu ve bu ihtiyacında Avrupalı firmalar için büyük fırsatlar yaratabileceği açıklandı. Bu piyasanın 2010 yılında 98 milyar Euro’luk bir işlem hacmine ulaşması bekleniyor.
Araştırmada , Avrupalı şirketlerin Çin pazarına girişte önemli zorluklarla karşılaştıklarının altı çizilirken, Çin ekonomisinin hızlı bir şekilde serbestleştirilmesine rağmen pek çok Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) kuralının uygulanmadığı belirtildi. Devletçi sanayi politikası, ayrımcı yasal düzenlemeler ve mülkiyet haklarının korunmaması Avrupalı Şirketler önündeki önemli engellerdir.
Araştırmaya göre, Çin’de mülkiyet haklarının iyi korunmamasından dolayı makine sektöründeki Avrupalı şirketler gelirlerinde %20’lik bir kayıp yaşarken, Çin’in uyguladığı tarife dışı engeller yüzünden oluşan iş kaybı nedeniyle Avrupalı şirketler 21,4 milyar Euro kaybediyorlar.
2006 yılı Ekim ayında, AB’nin Çin ile yatırım ve ticari ilişkilerini geliştirmek amacıyla yeni bir strateji belirleyen Avrupa Komisyonu, Çin’in büyüyen ticaret hacminin piyasalarını açmak ve adaletli ticaret yapmak gibi DTÖ kuralları çerçevesinde yeni sorumluluklar getirdiğini vurguladı. Komisyon, Strateji kapsamında Çin ile ticaret yapan Avrupalı şirketlerin durumlarını iyileştirmek için Çin’de pazara giriş şartlarının iyileştirilmesi, mülkiyet haklarının korunması ve geliştirilmesi için işbirliği hedefliyor.
Kaynak : Avrupa Bilgi Merkezi