Bilginin İyi Yönetimi Öğrenmeyi Hızlandırır
Bilgi yönetiminde aşağıdaki temel ilkelerin uygulanması şirketin, değişen koşullara uyum gösterebilen bir "öğrenen şirket"e dönüştürülmesini sağlar:
İnsana öncelik verin: Bir şirketin entelektüel sermayesinin dörtte biri kağıt belgeler üzerinde, diğer dörtte biri bilgisayar ortamında, yarısı ise çalışanların beyninin içindedir. Yönetici, beyinlerdeki bilgiden yararlanmak için, çalışanlara değer vermek, onların görüş ve eleştirilerini dinlemek zorundadır. Öğrenen şirketlerde insana öncelik, bir nutuk malzemesi olmaktan çıkarılıp, tam anlamı ile hayata geçirilmelidir.
Anlaşılır bir dil kullanın: "Bilgili" kişilerin konuşma ve yazılarında, teknik terimleri ve yabancı kelimeleri gerektiğinden çok fazla kullanmaları bilginin paylaşımını ve yayılmasını önler. Bilgiyi kendi tekellerinde veya dar bir çevrede tutmak isteyenlerin, anlaşılmaz ve neredeyse şifreli bir dil kullanmaları bilginin tabana yayılmasına ve verimlilikte hızlı bir artış ortaya çıkmasına imkân vermez.
Bilgi havuzunu büyütün: Birçok kurum ve şirkette, değerli bilgiler şirketin bir kapısından girer, öbür kapısından çıkar. Durum, ilköğretim yıllarında bizi uğraştıran havuz probleminden farklı değildir. Bir musluktan havuza belirli bir hızla su dolarken, nedense boşaltma deliği de açık tutulduğu için su farklı bir hızla akar gider. Bu havuz probleminin anlamsız da olsa bir çözümü vardır ama gerçek hayatta bilgiler birikmedikçe, yeni sorunlara çözüm bulmak zorlaşır.
Bilgiyi yeniden üretin: Belirli bir dönemde ekonomide oluşan bilgi havuzundan herkes yararlanabileceği için bir rekabet avantajı söz konusu olmaz. Bu noktada, mevcut bilginin araştırma, uyarlama ve eleştirme çalışmaları ile çoğaltılması ve yeniden üretilmesi gerekir. Yaratıcılığın gelişmesi için şirket içi demokrasinin en üst düzeye yükseltilmesi şarttır. Çalışanların eleştiri ve önerilerinin iyi karşılanmadığı bir ortamda "değer yaratmak" ve "beyin-yoğun" üretim imkânsızdır.
Gözünüzü dış dünyaya çevirin: Pazar payını büyütmek isteyen büyük şirketlerin bir bölümünde mevcut müşteri kitlesi ile ilgili çok kapsamlı ve ayrıntılı bilgiler vardır. Ancak bu bilgiler pazar payının yükseltilmesinde fazla işe yaramaz. Bu şirketlerin araştırması gereken esas kitle, müşteri olmayanlardır. Şirket yöneticileri gözlerini dış dünyaya çevirdiklerinde, rakiplerinin ve onların müşterilerinin tutum ve davranışlarını incelediğinde, işe yarar bilgiye ulaşabilir.
Şirketinizin bilgi haritasını çizin: Yöneticilerin çoğu, kendi elemanlarının bilgi ve yeteneklerini küçümseme eğilimindedir. Bu nedenle şirketin potansiyeli hiçbir zaman tam olarak kullanılmaz. Şirket çalışanlarının hangi konularda bilgili olduğunun belirlenmesi ve bir bilgi envanteri çıkarılması bu sakıncayı önler. Bilgi işlemek için belirli bir model geliştirmek yerine, bilginin şirket içindeki yoğunlaşmasını gösteren bir "define haritası" üzerinde çalışmak daha iyi sonuç verir.
www.referansgazetesi.com